نقش دین در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ حساب ویژه ترامپ و بایدن بر روی متدینان

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جدا از رقابت‌های سیاسی و تبلیغاتی مرسوم، موضوعات مهم دیگری را در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دربرمی‌گیرد. یکی از مهمترین آنها، چگونگی برخورد با پیروان ادیان مختلف و اقلیت‌های دینی در آمریکا و تأثیر حمایت اقلیت‌های دینی این کشور از نامزد‌های ریاست‌جمهوری است.

حساب ویژه ترامپ و بایدن بر روی متدینانبه گزارش ایکنا، موضوع دین در ایالات متحده از نظر میزان پایبندی افراد به مسائل دینی و ارزش و اهمیت آن در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته قابل توجه و بالا است.

با وجود اینکه اولین اصلاحیه قانون اساسی این کشور از هر نوع قدرت داشتن نهاد‌های دینی در دولت جلوگیری کرده، براساس نظرسنجی مؤسسه پیو (Pew) در سال ۲۰۰۷، اکثر آمریکایی‌ها اذعان کرده‌اند که دین نقش «بسیار مهمی» در زندگی آنها دارد.

از سوی دیگر به دلیل جامعه چندفرهنگی و به شدت متنوع این کشور، دین در آمریکا نقش مهمی داشته و باعث شده است که ایالات متحده از نظر مذهبی یکی از متنوع‌ترین کشورها در جهان باشد.

اکثر آمریکایی‌ها خود را مسیحی معرفی می‌کنند(۷۱درصد)، در حالی که ادیان غیر مسیحی(از جمله اسلام، یهودیت، هندوئیسم و دیگران) در مجموع حدود ۶ درصد معتقدان را در جمعیت بزرگسال تشکیل می‌دهند. ۲۳ درصد دیگر از جمعیت بزرگسال اعلام کرده‌اند که هیچ گونه وابستگی مذهبی ندارند.

در سال ۲۰۰۹ و بر اساس نظرسنجی شناسایی مذهبی آمریکا(American Religious Identification Survey)، اعتقادات مذهبی به طور قابل توجهی در سراسر کشور متفاوت است: ۵۹ درصد از آمریکایی‌های ساکن در ایالات غربی به خدا اعتقاد دارند، اما در جنوب آمریکا و ایالات بیشتر مذهبی این کشور موسوم به «کمربند کتاب مقدس» این رقم به ۸۶ درصد می‌رسد.

نقش پررنگ دین در فرستادن نامزد‌ها به کاخ سفید

از نظر تاریخی دین و مذهب در طرفداری از یک حزب یا عقیده سیاسی در همه جای جهان مؤثر بوده و آمریکا نیز در این مورد مستثنا نیست. در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، دو حزب عمده آمریکا در زمینه‌های قومی و مذهبی تبدیل به کانونی برای طرفداران خود شدند.

در ایالت‌های شمالی، بیشتر پروتستان‌ها عضو حزب ویگ یا جمهوری‌خواه بودند در حالی که بیشتر کاتولیک‌ها دموکرات بودند. در ایالت‌های جنوبی، از دهه ۱۸۶۰ تا ۱۹۸۰، بیشتر سفیدپوستان، دموکرات (بعد از ۱۸۶۵) و بیشتر سیاه‌پوستان، جمهوری‌خواه بودند.

با این حال، نهادهای دینی مانند کلیسا به دلیل اصل جدایی دین از سیاست و برای حفظ وضعیت خود به عنوان سازمان‌های معاف از مالیات، نباید رسماً از یک نامزد حمایت کنند.

با وجود اینکه مسیحیان هم در حزب دموکرات و هم در حزب جمهوری‌خواه حضور دارند، اما مسیحیان انجیلی تمایل دارند از حزب جمهوری‌خواه حمایت کنند در حالی که بیشتر مسیحیان لیبرال، کاتولیک‌ها و رأی‌دهندگان سکولار تمایل به حمایت از حزب دموکرات دارند.

نظرسنجی سال ۲۰۱۹ از سوی مرکز تحقیقات پیو نشان داد که ۵۴ درصد از بزرگسالان معتقدند که حزب جمهوری‌خواه نسبت به دین موضعی مثبت دارد در حالی که تنها ۱۹درصد از پاسخ‌دهندگان این نظر را در مورد حزب دموکرات داشته‌اند.

به طور کلی در آمریکا، سیاستمداران اغلب در هنگام تبلیغات در مورد دین خود بحث می‌کنند و بسیاری از کلیساها و شخصیت‌های مذهبی از نظر سیاسی بسیار فعال هستند.

برای مثال توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده، به دلیل افکار بحث‌برانگیز خود در مورد دین مجبور شد برای رسیدن به ریاست‌جمهوری مبارزه کند زیرا نوشته‌های او اغلب ضدمسیحی تلقی می‌شد.

در مورد نقش دین در رسیدن به ریاست‌جمهوری همین بس که ایالات متحده تاکنون رئیس‌جمهوری خداناباور و یا ندانم‌گرا نداشته است.

همه رئیس‌جمهورها و معاون رئیس‌جمهورها در تاریخ سیاسی آمریکا در خانواده‌هایی وابسته به ادیان مسیحی پرورش یافتند.

جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق و معاون رئیس‌جمهور سابق جو بایدن در خانواده‌های کاتولیک رومی پرورش یافتند.

دو رئیس‌جمهور دیگر، ریچارد نیکسون و هربرت هوفرر، وابسته به شاخه کوایکر(کوایک‌ها بر این باورند که هیچ نیازی به طرفداری از کشیش نیست و هر کس می‌تواند به تنهایی و آنگونه که می‌خواهد انسانی مذهبی باشد) بودند.

بقیه رؤسای جمهور آمریکا در خانواده‌های وابسته به مسیحیت پروتستان تربیت شدند. با این حال، بسیاری از رؤسای جمهور فقط وابستگی اسمی به کلیساها داشته‌اند و برخی هرگز به هیچ کلیسایی نپیوسته‌اند.

متدینان مسیحی و حمایت از ترامپ

وضعیت رأی‌دهندگان و نوع نگاه آنها به سیاست بسته به نوع دین آنها چگونه است؟

البته تقسیم‌بندی آمریکایی‌ها بر اساس هویت مذهبی آنها آسان نیست و گروه‌های مذهبی بزرگ را می‌توان به گروه‌های مذهبی کوچک و کوچکتر تقسیم کرد.

برای مثال دسته پروتستان‌ها در ایالات متحده به صدها فرقه و کلیسای مختلف تقسیم می‌شوند و به همین دلیل دسته‌بندی رفتار رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری و یا تعلق خاطر آنها به حزب و گروه‌ سیاسی خاص مشکل است.

با این همه می‌توان به طور کلی نگاه پیروان ادیان مختلف در آمریکا را نسبت به حمایت از شخصیت‌های سیاسی دسته‌بندی کرد.

در حال حاضر و براساس آمار مؤسسه تحقیقاتی گالوپ (Gallup)، پروتستان‌ها بزرگترین گروه مذهبی در آمریکا هستند که حدود ۴۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی خود را پیرو آن می‌دانند، اگرچه نسبت به دهه‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

حساب ویژه ترامپ و بایدن بر روی متدینان

صرف نظر از تعداد باید گفت که سفیدپوستان یکی از بخش‌های مذهبی طرفدار ترامپ در آمریکا هستند.

نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ گالوپ نشان داد که ۸۰ درصد از مسیحیان انجیلی سفید به ترامپ رأی داده‌اند.

داده‌های گالوپ نشان می‌دهد که ۷۴ درصد پروتستان‌های سفیدپوست و بسیار مذهبی در حال حاضر اقداماتی را که ترامپ انجام می‌دهد، تأیید می‌کنند و گزارش اخیر مؤسسه پیو تخمین زده است که ۸۲ درصد از انجیلی‌های سفیدپوست، بیش از بایدن به ترامپ رأی می‌دهند.

گالوپ تخمین می‌زند که طرفداری از ترامپ در میان پروتستان‌های غیرانجیلی سفیدپوست حدود ۶۰ درصد باشد و مؤسسه پیو تخمین می‌زند که ۶۱ درصد از پروتستان‌های سفیدپوست به ترامپ رأی می‌دهند.

اما وضعیت در مورد سیاه‌پوستان متفاوت است. پروتستان‌های سیاه‌پوست با جمعیتی در حدود ۸ درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده، از نظر سیاسی کاملاً مخالف پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست هستند.

داده‌های گالوپ برای سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که عدم تأیید ترامپ (شاخص قوی احتمال رأی دادن به بایدن) در میان پروتستان‌های سیاه ۸۴ درصد است و ۸۸ درصد پروتستان‌های سیاه در تحقیقات پیو گفته‌اند که به بایدن رأی می‌دهند.

(اطلاعات نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۹ درصد از کل رأی‌دهندگان سیاه‌پوست از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ حمایت کردند).

دومین گروه بزرگ مذهبی در ایالات متحده کاتولیک‌ها هستند که حدود ۲۲ درصد از کل جمعیت بزرگسال ایالات متحده و حدود ۲۳ درصد از آرای اخذ شده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند.

کاتولیک‌های سفیدپوست فعال (کسانی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند) به طور نامتناسبی طرفدار ترامپ هستند، به‌طوری‌که داده‌های گالوپ حدود ۶۲ درصد تأیید ترامپ را در بین آنها نشان می‌دهد.

این طرفداری از ترامپ به احتمال زیاد نشان‌دهنده تمایل عمومی آمریکایی‌های بسیار مذهبی برای به رسمیت شناختن عقاید جمهوری‌خواهان در مورد مسائلی مانند سقط جنین است که در تضاد با عقاید بایدن و به طور کل دموکرات‌ها در این زمینه است.

حساب بایدن و هریس روی رأی مسلمانان و یهودیان

به نظر می‌رسد که سایر ادیان در آمریکا بیشتر به سوی دموکرات‌ها تمایل داشته باشند. آمریکایی‌هایی که خود را به عنوان یهودی می‌شناسند حدود ۲ درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

تقریباً از هر ۱۰ یهودی هفت نفر به کلینتون در مقابل ترامپ در سال ۲۰۱۶ رأی داده‌اند. عدم تأیید ترامپ در میان یهودیان آمریکایی در داده‌های مؤسسه گالوپ تقریبا ۷۰ درصد است (بر اساس تعداد نسبتاً کمی از یهودیانی که تاکنون از سوی گالوپ در سال ۲۰۲۰ مصاحبه کرده است)، که نشان‌دهنده نبود نشانه‌ای از تغییر عمده در حمایت از دموکرات‌ها در بین یهودیان است.

حساب ویژه ترامپ و بایدن بر روی متدینان

حدود ۲ تا ۴ درصد آمریکایی‌ها، از جمله مسلمانان، هندوها، بودایی‌ها و دیگران شبیه به یهودیان در انتخابات عمل کرده‌اند که این نشان از اقبال کم ترامپ در بین اقلیت‌های دینی آمریکا و نقطه قوتی برای بایدن است.

اگرچه هریس (معاون بایدن) خود را مسیحی باپتیست (باپتیست یا تعمیددهنده نام شاخه‌ای از مسیحیت است که به پیروان آن تعمیدیون گفته می‌شود.

این شاخه از اصلی‌ترین مدافعان جدایی دین از سیاست است) معرفی می‌کند، اما مادر او یک هندوی مذهبی بود که این احتمال را افزایش می‌دهد که نامزدی هریس علاقه به دموکرات‌ها را در میان جمعیت هندوهای آمریکا افزایش دهد.

با توجه به این آمار، نوع نگاه منفی و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ به مهاجران که دو نمونه برجسته آن احداث دیوار مرزی با مکزیک و ممنوعیت ورود اتباع چند کشور اسلامی به آمریکاست باعث شده که دموکرات‌ها حساب ویژه‌ای بر روی آرای اقلیت‌های دینی باز کنند.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.