اثر جدید احمد واعظی؛ کتاب «هرمنوتیک حقوقی» منتشر شد

کتاب «هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

«هرمنوتیک حقوقی» در معنای وسیع آن، شامل دو بخش متمایز است که بخش هنجاری آنکه منطق فهم و تفسیر متون حقوقی، اعم از قوانین و مقررات و رویه‌های قضائی و قراردادها را در بر می‌گیرد، عهده دار تنقیح اصول و قواعد و توصیه‌های روشی مربوط به فهم و تفسیر این گونه متون است.

بخش دوم هرمنوتیک حقوقی، وجه فلسفی دارد و به بررسی مباحث و پرسش‌های نظری مربوط به متن حقوقی و فهم و تفسیر حقوقی می‌پردازد.

کتاب هرمنوتیک حقوقی که توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده، صرفاً متمرکز بر وجه فلسفی هرمنوتیک حقوقی است و از آنجا که هرمنوتیک حقوقی در سیمای فلسفی آن، بخشی از فلسفه حقوق است، این اثر ذیل فلسفه حقوق قرار می‌گیرد.

این کتاب در پنج فصل سامان یافته است که فصل نخست آن به شرح هرمنوتیک حقوقی و مسائل و پیشینه و نسبت آن با فلسفه حقوق می‌پردازد و در فصل دوم مباحث مربوط به هرمنوتیک متن حقوقی، فعل گفتاری بودن قانون و تصویب آن، به بحث گذاشته می‌شود.

فصل سوم کتاب به مهم‌ترین مسائل مربوط به تفسیر حقوقی می‌پردازد و در فصل چهارم، پس از توضیح اجمالی نظریه تفسیری هرمنوتیک فلسفی، پژواک و بازتاب آن در حوزه حقوق بررسی می‌شود.

فصل پایانی کتاب به عینی گرایی در حقوق و تشخیص قضائی اختصاص دارد و کاربری‌های مختلف واژه عینیت (objecticity) در این عرصه را به بحث می‌گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی که پیش از این، دو کتاب «درآمدی بر هرمنوتیک» و «نظریه تفسیر متن» را منتشر کرده است، مطابق آنچه در مقدمه کتاب آورده، امید دارد که انتشار این اثر گامی برای آشنایی ژرف‌تر طالبان علم در حوزه و دانشگاه با محتوا و ابعاد اصلی‌ترین مباحث هرمنوتیک حقوقی باشد.

و به مدد جدیت و همت صاحبان فضل در حوزه فلسفه حقوق و تعمیق این مباحث در قالب پژوهش‌های جدید، شاهد رونق و غنای هر چه بیشتر مطالعات فلسفی عرصه حقوق در کشورمان باشیم.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کتاب می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی به نشانی http://ahmadvaezi.com و یا فروشگاه‌های بوستان کتاب در سراسر کشور مراجعه کنند.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.