نوجوانان امریکایی در مذهب پیرو والدین خود هستند

بسیاری از نوجوانان امریکایی از نظر مذهبی پیرو والدینشان هستند، با هم در مناسک دینی شرکت می‌کنند و از انجام تشریفات مذهبی خانوادگی لذت می‌برند.

به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو وقتی سخن از دین به میان می‌آید، هرچند به طور کلی نوجوانان آمریکایی در مقایسه با والدینشان کم‌تر مذهبی هستند، در بسیاری از امور با والدین اشتراک نظر دارند.

داده ها نشان می دهد که اکثر نوجوانان(۱۳ تا ۱۷ سال) در امریکا به دین والدین یا سرپرست قانونی خود پایبندند. فرزندان نوجوان والدینِ کاتولیک معمولاً خود را کاتولیک می‌دانند، برخی فرزندان نوجوانِ پروتستان‌ها پیرو آیین والدین خود هستند و نوجوانان در اکثر خانواده‌های بدون مذهب رسمی، خود را آتئیست، اگنوستیک یا بدون دین خاصی معرفی می‌کنند.

در طیف پروتستان‌ها نیز تفاوت بسیاری وجود دارد. ۸۰ درصد پروتستان‌های انجیلی صاحب فرزندانی با عقیده مشترک هستند، اما در میان پروتستان‌های میانه رو مانند کلیسای متحد متودیست، کلیسای اسقفی و کلیسای پروتستان امریکا، ۵۵ درصد نوجوانان خود را هم‌مسلک والدین خود و ۲۴ درصد خود را بدون مدهب رسمی می‌دانند.

به طور کلی نوجوانان امریکایی معمولاً به یک میزان با والدین خود در مناسک مذهبی شرکت می‌کنند. ۴۴ درصد نوجوانان امریکایی می‌گویند که حداقل ماهی یک بار برای حضور در آیین و خدمات دینی به کلیسا می‌روند که این درصد تقریباً با تعداد والدینی که ماهیانه در مناسک مذهبی حاضر می‌شوند یکسان است.(۴۳%)

اما هنگامی که سخن از تفاوت دیدگاه بین نوجوانان و والدین باشد، داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد بسیار کمتری از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال امریکایی(۲۳%) در مقایسه با والدین(۴۳%) دین را در زندگی خود بسیار مهم می‌دانند.

هنگامی که از والدین و فرزندان درباره اهمیت دین در زندگی گروه مقابل پرسیده‌شد، هر دو گروه نسبتاً مشابه و متناسب پاسخ دادند؛ چنانکه ۷۳ درصد از نوجوانان پاسخی مشابه با پاسخ والدین درباره اهمیت دین در زندگی والدین و ۶۸ درصد از والدین پاسخی مشابه با پاسخ نوجوانان درباره اهمیت زندگی در زندگی نوجوانان ارائه دادند.

با این حال، در میان آن دسته از کسانی که پاسخشان با گروه روبه‌رو متفاوت بود، والدین گرایش بیشتری برای دست بالا گرفتن اهمیت دین در زندگی فرزندان خود دارند. مثلاً ۶۹ درصد والدین حاضر در نظرسنجی، میزان اهمیت دین از نظر فرزندان نوجوان خود را بیشتر از میزانی فرض می‌کنند که خود نوجوانان پاسخ داده‌اند و ۲۹ درصد والدین دین را در دیدگاه نوجوانان از میزانی که خود نوجوانان مهم می‌دانند، کمتر تصور می‌کنند.

در بین ۱۸۰۰ نوجوان که در نظرسنجی مرکز پیو همراه با شرکت کردند، نیمی (۴۳%) معتقدند که عقاید مذهبیِ کاملاً یکسان با والدین خود دارند.

در نیمه دیگر که باورهای دینی خود را “تا حدی مشابه” یا “نسبتاً متفاوت” با والدین خود می‌دانند، یک سوم(۳۴%) گفتند که والدین آنها درباره این تفاوت مذهبی بی‌اطلاع است و یک‌‌ششم(۱۷%) این تفاوت مذهبی را علت بخشی از درگیری‌ها در خانه عنوان کردند.

باوجوداینکه تفاوت و روابط معکوس همیشه وجود دارند و برخی والدین غیرمذهبی هستند که فرزندانی بسیار مذهبی دارند، داده‌ها نشان می‌دهد که والدین غیرمذهبی در مقایسه با والدین بسیار مذهبی احتمالاً شانس بیشتری برای داشتن فرزندان نوجوانی با عقاید مشابه(در میزان اهمیت دین و عبادت) دارند.

برای نمونه ۸۰ درصد از والدینی که در نظرسنجی خود را مذهبی ندانستند، فرزندان نوجوانی با عقاید یکسان دارند، درحالی‌که فقط ۴۵ درصد از نوجوانان در خانواده‌های بسیار مذهبی عقاید خود را با والدین خود مشترک تصور می‌کنند.

این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقاتی پیو در تاریخ ۲۹ مارس تا ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۹ به شکل آنلاین برگزار شد، نشان داد که نوجوانان با وجود برخی تفاوت ‌های عقیدتی، معمولاً در اعمال و مناسک دینی به همراه والدینشان شرکت می‌کنند.

۵۹ درصد از نوجوانان می‌گویند که اکثر اوقات یا گاهی با والدین خود درباره مسائل مذهبی صحبت می‌کنند، ۴۸ درصد می‌گویند برخی مواقع همراه والدینشان آیین شکرگزاری پیش از صرف وعده‌های غذایی به جا می‌آوردند و فقط ۲۵ درصد از نوجوانان با خانواده خود متون مذهبی می‌خوانند.

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.