تأکید سازمان ملل بر ضرورت محو ریشه‌های خشونت علیه دین

دبیرکل سازمان ملل از همه اعضا درخواست کرد تا با همکاری یکدیگر و با شناخت ریشه‌های عدم تساهل و اعمال تبعیض و تقویت احترام به سعه صدر و تنوع و گونه‌گونی علیه جنایت‌ها و خشونت‌های دینی و اعتقادی بایستند.

آنتونیو گوترش به مناسبت روز بین المللی بزرگداشت قربانیان خشونت‌های دینی و اعتقادی در روز شنبه پیامی سراسری صادر کرد. او تأکید کرد “حق آزادی دینی و اعتقادی به طور جد در منشور حقوق بشر بین‌المللی گنجانده شده است و چونان نقطه عطفی برای داشتن جوامعی ثروتمند، آرام و با سعه صدر است.”

دقیقاً به همین دلیل، مجمع عمومی سازمان ملل در ماه می 2019 این روز جهانی را مقرر کرد. بندهای 18، 19 و 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی‌های چندی از جمله آزادی دین و اعتقاد را محترم داشته است.

تبعیض علیه اقلیت‌های دینی

گوترش با ابراز تأسف در ادامه افزود “هنوز در سراسر دنیا ما شاهد تبعیض گسترده علیه اقلیت‌های دینی، هجمه علیه دینداران و اماکن مقدس آنها و خشونت‌ها و جنایات سبوعانه و از سر کینه و نفرت نسبت به عقاید و باورهای آنها هستیم.”

وی در حالیکه از انعطاف‌پذیری و پایداری جوامع در مواجهه با بیماری کرونا قدردانی کرد ابراز تأسف کرد که “پاندمی در عین حال همراه با فوران گفتمان‌های هتاکانه و نژادپرستانه در برخی جوامع بوده که به نفرت پراکنی و اتهام زنی دامن می‌زدند.”

وی ادامه داد ” در این زمانه سخت، باید همه‌مان دست در دست هم به عنوان جامعه انسانی با این بیماری مقابله کنیم و پایان‌بخش نفرت‌پراکنی‌ها و تبعیض‌ها باشیم.”

در عین اینکه گوترش بر مسئولیت اصلی دولت‌ها برای محافظت از حق آزادی دینی و اعتقادی تأکید دارد، بر ضرورت شناخت ریشه علل عدم تساهل و تبعیض از طریق تقویت سعه صدر و احترام به تنوع اصرار دارد. او همچنین خواستار مسئول به شمار آوردن مرتکبین چنین جنایتهایی شده است.

کلیسای ویتنام

در این میان و با برگزاری آیین بزرگداشت روز شنبه، اسقف کاتولیکی در ویتنام از پیروان مذاهب مختلف خواست تا برای قربانیان آزار و اذیت‌های دینی دعا کنند و به آزادی عقاید احترام بگذارند.

” آن‌ها باید برای کسانی که محکم و استوار بر سر ایمان و دین خود ماندند و تحمل کردند و بر چالشها فائق آمدند دعا کنند؛ مسیحیان رنج دیده به مسیح نزدیکترند و با مردان خدا همراه هستند.”

پدر پیتر ترن دین لای رئیس کمیته عدالت و صلح در ویتنام در بیانیه‌ای در 16 آگوست این را اعلام کرد.

پدر لای، خواستار دعا برای دولتمردانی شد که به آزادی دینی و اعتقادی مردم از جمله در ویتنام احترام می‌گذارند. او به طور ویژه از کشیشهای محلی خواست تا جهت همبستگی با قربانیان خشونتهای دینی عشای ربانی را بزرگ بدارند، آیین قربانی مقدس را برگزار کنند و به گردهم‌آیی‌های زیر نور شمع سامان دهند.

محترم‌ترین و مقدس‌ترین تین مین جماعت سانگای مستقل ویتنام از بوداییها خواست تا به مراسم دعای سایر مذاهب برای قربانیان خشونتهای دینی در سراسر دنیا بپیوندند. خود مین مقدس کسی است که برای آزادی‌های دینی جنگید و 26 سال به زندان افتاد.

پاپ و کلیسا

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها در واتیکان هم نفرت خود را از خشونتهای دینی و مذهبی ابراز کرد.

پاپ در دیداری که دسامبر سال گذشته با گوترش در واتیکان داشت گفت ” ما نمی‌توانیم و نباید به آزار و اذیتهای دینداران در سراسر جهان بی‌توجه باشیم”

او در ادامه افزود ” استفاده از دین برای نفرت‌پراکنی، خشونت، فشار، افراطی‌گری و تعصب کور همانطوریکه مردم را وادار به تبعید و حاشیه نشینی می‌کند انتقام الهی را هم در پی دارد.”

پیش‌تر در فوریه 2019 در اجلاس بین المذاهب در ابوظبی پاپ به حضار گفته بود ” هیچ خشونتی به نام دین موجه نیست.”

پاپ و کلیسا همیشه مایل به تقویت و ارتقاء سازگاری و هماهنگی میان ادیان بوده‌اند.

وی همیشه با نمایندگان سایر ادیان و مذاهب دیدار می‌کند.

منبع واتیکان نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.