ترامپ؛ ایده‌آل تاریخی مسیحیان انجیلی

تعجب و مورد خیانت واقع شدن؛ این اولین عکس العمل بسیاری از آمریکایی‌ها هنگام مواجهه با رأی ۸۰ درصدی مسیحیان انجیلی به ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ بود. چگونه می‌توان باور کرد که مسیحیان او را به عنوان اولین گزینه انتخاب کرده‌اند و پس از آن با وجود دوران ریاست جمهوری سرشار از رسوایی، اقتدارطلبی و نژادپرستی به حمایت از او ادامه دادند؟ 

کریستین دومز، تاریخ‌شناس دانشگاه کالوین میشیگان نیز از این حمایت (البته نه به اندازه بقیه آمریکایی‌ها) متعجب است. او در کتاب جدید خود با عنوان “مسیح و جان وین: چگونه اوانجلیک‌های سفیدپوست یک ایمان را فاسد و یک ملت را منکسر کرد” معتقد است که اغوا شدن مسیحیان انجیلی توسط ترامپ تاریخی طولانی دارد.

او معتقد است که ترامپ باعث گمراهی یا اغفال انجیلی‌ها نشده است و آنها مثلاً به خاطر به دست آوردن رأی دیوان عالی کشور در خصوص سقط جنین به او رأی نداده‌اند. بلکه برعکس، آنها به ترامپ علاقه دارند و دهه‌ها برای قدرت یافتن کسی مانند او در حال آماده شدن هستند.

دومز می‌گوید: “حمایت مسیحیان انجیلی از ترامپ حاکی از فریب خوردگی یا ناشی از یک انتخاب عملگرایانه و پراگماتیک نیست، بلکه این حمایت بیشتر نشان دهنده اوج علاقه آنها به یک مردانگی ستیزه‌جو، یک ایدئولوژی که به دنبال تقدیس اقتدار پدرسالارانه و پذیرفتن هرگونه عملکرد بی‌رحمانه در داخل و خارج از کشور است.”

“هنگام مرور گذشته می‌توان روند به وجود آمدن و مورد پذیرش قرار گرفتن این مفهوم مردانگی ستیزه‌جو را مشاهده کرد. مسیحیان انجیلی در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ حضور خود را به عنوان یک نیروی سیاسی حزبی آغاز کردند و به عنوان آنچه که امروز راست مذهبی شناخته می‌شود در کنار یکدیگر جمع شدند. دغدغه اولیه آنها فمینیسم و جنگ ویتنام بود. فمینیسم از نظر آنها یک خطر و تهدید بود چون به تفاوت جنسیت‌ها تاکید می‌کردند. همچنین برای انجیلی‌ها جنگ ویتنام امری نادرست بود. چراکه باعث قرار دادن مسیحیت آمریکایی در خطر کمونیسم می‌شد و شکست آمریکا در این جنگ از نظر آنها شکست مردانگی آمریکایی بود.

به گفته دومز:” علاوه بر تلقی فمینیسم و کمونیسم به عنوان تهدیدهای اصلی، آنها روند لغو جداسازی نژادی به ویژه در ایالت‌های جنوبی را تهدید می‌دانستند. اوانجلیک ها به شدت از جداسازی نژادی حمایت می‌کردند. چراکه در دیدگاه آنها مرد سفید پوست کسی است که باید از زنان آسیب پذیر سفید پوست و از حقوق خانواده در مقابل دولت فدرال محافظت کند. از نظر آنها خداوند مردان را قوی آفریده است تا از خانواده، کلیسا و ملت خود دفاع کنند. این دقیقاً همان مردانگی اوانجلیک ستیزه جو است که مسیحیان انجیلی امروز در حمایت از ترامپ آن را جستجو می‌کنند.”

مفاهیم فمینیسم، جنگ و برابری نژادی عیناً مفاهیمی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مطرح شدند و سفید پوستان اوانجلیک هیلاری کلینتون را یک فمینیست رادیکال و یک تهدید جدی در مقابل ارزش‌های خود می‌دیدند.

علاوه بر آن محافظه‌کاران آمریکایی به ویژه در دوران پس از یازده سپتامبر یکی از اهداف اصلی خود را ایجاد یک ارتش قوی قرار داده‌اند. زیرا به نظر آنها برخلاف جنگ ویتنام این بار تهدید به ویژه تهدید از طرف مسلمانان جهادی متوجه داخل مرزهای آمریکا است.

ترامپ در پاسخ به اسلام‌هراسی این گروه، مسافرت مردم برخی از کشورهای مسلمان را به آمریکا ممنوع کرد وداعش را با اهداف هوایی مورد حمله قرار داد.

همچنین او با در نظر گرفتن دغدغه نژادی توانست از طریق سرزنش کردن مهاجران به عنوان علت اصلی مشکلات آمریکا و ادعای ساختن دیوار بین آمریکا و مکزیک توجه مسیحیان انجیلی را به خود جلب کند.

به طور خلاصه می‌توان ترامپ را تجلی خواسته‌های تاریخی مسیحیان انجیلی در رقابت‌های انتخاباتی دانست و از نظر کریستین دومز این منش “جان وین” گونه ترامپ برای او نه یک نقطه ضعف بلکه یک ویژگی رقابتی بود که او را از حاشیه به مرکز عرصه سیاسی آمریکا کشاند.

 

مترجم: نفیسه نیکبخت

 

 

منبع رلیجن نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.