آیا موضع «الازهر» درباره جواز توسل به پیامبر تازگی دارد؟

اهل سنت در کشورهای مختلف با گرایش‌های فقهی و کلامی گوناگون حضور دارند و با وجود فشار و تحریک وهابیان حاکم بر عربستان بسیاری از آنها مواضع مختلفی با وهابیت در موضوعات مختلف توسل و زیارت دارند. با وجود این گاه برخی رسانه‌های شیعی از فتاوا و موضع‌گیری‌های علمای اهل سنت درباره مواضع مهمی چون زیارت و توسل و شفاعت با ذوق‌زدگی و شگفت‌زدگی یاد می‌کنند.

به گزارش دین‌آنلاین، برخی از رسانه‌های فرهنگی و دینی در ایران به نقل از شبکه اجتهاد مدعی شده‌اند که کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در پاسخ به پرسشی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری کرونا گفته است: توسل به پیامبر(ص) پس از وفات ایشان بنابر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متأخران حنفی و نزد حنبلی‌ها جایز است به اینکه شخص بگوید خدایا به‌حق پیامبرت محمد یا به آبروی پیامبرت محمد از تو می‌خواهم چنین و چنان کنی.

بنابر این نقل قول الازهر در ادامه پاسخ خود به قول النووی اشاره‌کرده که می‌گوید: شخص می‌تواند برای حاجات خود به پیامبر متوسل شود و او را نزد خدای متعال، شفیع گرداند و ابن الحاج نیز می‌گوید: جایز است، زیرا پیامبر شفیعی است که شفاعت او رد نمی‌شود و کسی را که درِ خانه‌اش آمده و از او کمک خواسته، ناامید نمی‌سازد ، پس کسی که به او متوسل شود و از او حاجتی بخواهد، درخواست او را رد نمی‌کند.

الازهر در ادامه پاسخ خود در بیان ادله جواز توسل به پیامبر گفت: یکی از این دلایل این است که روزی مردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: از خدا بخواه مرا عافیت دهد. پیامبر فرمود: بگذار این دعا را به تأخیر بیندازم که برای آخرت تو بهتر است و اگر هم می‌خواهی برایت دعا کنم. آن مرد گفت: خیر برایم دعا کن. پیامبر به او فرمود وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و این دعا را بخوان: خدایا به‌حق پیامبرت محمد صلی‌الله علیه و علی آله و سلم که پیامبر رحمت است، رو به‌سوی تو می‌کنم و از تو می‌خواهم. ای محمد من به‌واسطه تو حاجتم را از خدایم می‌خواهم تا برآورده شود و تو را در آن شفیع می‌گردانم. و آن مرد این کار را انجام داد و بهبود یافت.

سایت اجتهاد صدور این فتوا درباره یکی از جنجالی‌ترین مسائل اعتقادی میان مذاهب اسلامی و به‌طور مشخص شیعه و اهل سنت را گامی مهم توسط الأزهر تلقی کرده و گفته است: هجمه و هیمنه سیاسی و فکری عربستان سعودی با پشتوانه مالی سنگین بر مراکز مختلف جهان اهل سنت خصوصاً در طول یک دهه اخیر بعضاً آنان را از بازگویی حقیقت تاریخی جاری در باورهای اصیل مسلمین بازداشته بود و فتوای جدید الأزهر درباره توسل می‌تواند آغازی برای رهایی از سیطره عربستان سعودی بر حوزه‌های دینی جهان اسلام باشد.

هرچند الازهر خود را تنها مرجع پاسخگویی به سؤالات شرعی اهل سنت معرفی کرده، در برخی از منابع منتسب به علمای اهل سنت در مصر مانند سایت دارالافتای مصر می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد که علمای بزرگ الازهر نظر خود را مبنی بر جواز توسل و زیارت اعلام کرده‌اند:

فتوای دارالافتاء در سال 2018 درباره جواز توسل به انبیا و اولیا و صالحان
فتوای دارالافتاء در سال 2018 درباره جواز توسل به انبیا و اولیا و صالحان

فتوای دارالافتاء در سال 1997 درباره جواز توسل به انبیا و صالحان

 

 

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. احمد

    یعنی حالا مشکل حل شد؟ کرونا با توسل به پیامبر از بین می رود؟

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.