چرایی تأثیر ایمان در شادی به روایت محدثی

جامعه شناس دین و خانواده در رابطه با تأثیر ایمان بر شادی، فرح رو به کمال آدمی را برآمده از ایمان فرد معرفی کرد.

حسن محدثی با حضور در برنامه “سوفیا رادیو گفت‌وگو پویایی درونی افراد در پایبندی به ایمان را مهم دانست و گفت: کیفیت ایمان افراد محل بحث است که نتایج کنش افراد را منفی یا مثبت می‌نماید.

وی در پاسخ به این سؤالات که چرا انسان عموماً به سمت شادی حرام گرایش دارد، گفت: می‌بایست میان شادی و لذت تمایز قائل بود و درواقع باید بدانیم شادی‌هایی که از وضعیت کنونی نشأت می‌گیرند، کدام اند.

محدثی بابیان اینکه گاه افراد در لحظه بنا بر شادی می‌گذارند و گاه این شادی ناشی از حرکت در مسیر تکامل است، در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی اظهار کرد: شادی و حزن ذو ابعاد هستند و اشکال آن‌ها مکمل هم هستند.

محدثی خاطرنشان کرد: شادی معطوف به تکامل، به‌سان گذشتن از برخی لذت‌هاست تا دانشجو به موفقیت دست یابد اما این برنامه‌ریزی، طی مسیری مناسب فرد را به نقطه مطلوب می‌رساند و در این صورت، او شادمان است.

همچنین حجت‌الاسلام قاسم کاکایی استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه آزاد شیراز با اشاره به شعری از حضرت مولانا به رابطه نبوت و امامت با شادی اشاره کرد و سرور، رضا، بهجت، عیش و… را مصادیقی از شادی دانست و گفت: در نظر عارف عشق با زیبایی گره‌خورده و ایجاد محبت کرده که امری شادی‌آفرین می‌باشد.

حجت‌الاسلام کاکایی کشف حقیقت را که گره‌خورده بامعرفت می‌باشد در کنار آرامش، یاد خدا، وصال و… را علل شادی دانست و افزود: گاه شادی را با سرخوشی، سرگرمی و ناهشیاری که به بی‌جهت بودن می‌انجامد در نظریه‌های عرفانی غلط می‌دانند.

وی با اعلام اینکه غم، رنج، درد، اندوه و حزن در نگاه عرفانی در وجهی متفاوت با شادی قرار می‌گیرد، گفت: اشتباهی که بسیاری افراد مرتکب شده‌اند، موجب می‌شود، مولانا را عارفی شاد بشناسند؛ چنانکه بر اساس برخی ترجمه‌های غربی، عرفان مولانا گونه‌ای از الهیات خنده است.

قاسم کاکایی خاطرنشان کرد: در اشعار حضرت مولانا شاهد هستیم که درد و غم با شادی گره‌خورده است و با خوانش رباعیات حزن‌انگیز در کنار غزلیات شاد او، عجین است.

در ادامه قنبری، پژوهشگر زندگی “مادر ترزا و مسیحیت” گفت: شادی و غم لازم و ملزوم یکدیگرند و البته شاد زیستی انسان در دیدگاه کسی مانند مولوی به مرحله‌ای منتهی می‌شود که به مسیر حرکت به‌سوی فراتر از دوگانگی‌هاست.

وی افزود: مولانا بارها تأکید دارد که از جایی به بعد در تقسیم‌بندی‌های عمومی قرار نمی‌گیرد و از جایی خود را پشت‌درپشت، فرزند فرح و شادی معرفی می‌کند.

قنبری با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه در خصوص تأثیر ایمان در شاد زیستی انسان اظهار کرد: گاه گمان می‌شود متن‌های دینی نظیر نهج‌البلاغه یا ادعیه، ارتباطی با شادی انسان ندارد و بنده درخواست دارم مردم به خطبه ۱۰۸ نهج‌البلاغه برای فهم این موضوع نگاهی اندازند.

وی بابیان این مطلب افزود: انسان مؤمن شادترین فرد است؛ یکی از اسباب شادی تنوع است که موجب شاد زیستن می‌باشد و مؤمنین چون در فرایند ایمان قرار می‌گیرند، با تنوعات مختلف روبرو بوده و منجر به شادی می‌گردد.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.