جشنواره کتابِ سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب برگزار می‌شود

دبیر علمی جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب گفت: مهلت ارسال آثار به این جشنواره در ۳۱ خردادماه به پایان رسیده و کمیته علمی جشنواره کار ارزیابی اجمالی آثار را شروع کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی گودرزی، دبیر علمی جشنواره کتابِ سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب ضمن بیان این خبر گفت: این رویداد، بزرگ‌ترین رویداد علمی مجمع فعالان فرق ادیان اقوام و مذاهب (مقام) است که برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود.
وی در مورد مهلت ارسال آثار به این جشنواره گفت: همان‌طور که مقررشده بود مهلت ارسال آثار این جشنواره در ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و به حمدالله در مورد مقرر آثار بسیار خوبی چه از حیث کمی و چه از حیث کیفی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

گودرزی با اشاره به اینکه در حین فرصت دریافت آثار، با توجه به شیوع ویروس کرونا تمهیداتی اندیشیده شد که پژوهشگران بتوانند به‌راحتی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، اظهار داشت: «باتدبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره، اقداماتی نظیر دریافت آثار از طریق صفحات اجتماعی و اکتفا به ارسال فایل آثار انجام شد تا پژوهشگران بتوانند با سهولت بیشتری آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و به علت تسهیل در دریافت، مهلت ارسال آثار را تمدید نکردیم.
گودرزی در ادامه به تشریح آمار آثار ارسال‌شده به دبیرخانه این جشنواره پرداخت و افزود: مجموعاً ۲۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است. با توجه به تخصصی بودن موضوع جشنواره و محدودیت نگارش به زمان خاص و محدود شدن آثار به پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد، دکتری، سطح سه و چهار حوزه علمیه، این تعداد آثار قابل‌توجه است و از ابتدا نیز پیش‌بینی خودمان در شواری سیاستگذاری جشنواره نیز همین تعداد بود.

وی ادامه داد: از بین ۲۴۲ اثری که به جشنواره رسیده است ۵۰ اثر در قالب پایان‌نامه بوده و ۱۹۲ اثر نیز در قالب کتاب است. این جشنواره با محوریت چهار موضوع اصلی فرق، ادیان، اقوام و مذاهب بود که در همهٔ گروه‌ها و ریز موضوعاتشان اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب بابیان اینکه شناسایی کتب و نویسندگان برتر و معرفی آنها به جوامع علمی یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است اظهار کرد: ۷۰ درصد پژوهشگرانی که آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده‌اند دارای تحصیلات عالی حوزوی هستند و ۳۰ درصد نیز دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند. همچنین ۶۰ درصد آثار از طریق اشخاص حقیقی به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده و ۴۰ درصد نیز از طریق مراکز آموزشی و تخصصی ارسال‌شده است. در ادامه تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که از ظرفیت این پژوهشگران در عرصه تقریب و همبستگی اقوام و مذاهب و مقابله با افکار و فرقه‌های انحرافی حداکثر استفاده را داشته باشیم.
حجت‌الاسلام گودرزی در مورد ادامه روند فعالیت اولین جشنواره کتاب سال فرق، ادیان، اقوام و مذاهب اظهار کرد: کمیته علمی جشنواره کار ارزیابی اجمالی آثار را شروع کرده است. پس از ارزیابی اجمالی، ارزیابی تفصیلی آثار را خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌شود روند ارزیابی تفصیلی چند ماه به طول بیانجامد.

دبیر علمی جشنواره در مورد برگزاری اختتامیه این جشنواره علمی توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، زمان و نحوهٔ برگزاری اختتامیه جشنواره دقیقاً مشخص نیست ولی پس از انتخاب برگزیدگان، اطلاع‌رسانی لازم در خصوص برگزاری اختتامیه انجام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به تبیین اهداف برگزاری جشنواره پرداخت و اظهار کرد: شناسایی کتب و نویسندگان برتر و معرفی آنها به جوامع علمی»، «شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی فعالان»، «رفع نیازهای پژوهشی»، «تشویق و حمایت از نویسندگان کتب و پایان‌نامه‌های برتر»، «ارتقای سطح پژوهش‌ها»، «گسترش فرهنگ نگارش و تولید آثار استاندارد» و «تقویت روحیه پژوهش» ازجمله اهداف این جشنواره ملی است.
لازم به ذکر است، مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مقام) که برگزارکننده این جشنواره علمی است، متشکل از اساتید و فعالان تراز اول کشور، مجموعه‌ها و مؤسسات فعال در حوزه‌های مرتبط با فرق، ادیان، اقوام و مذاهب است که برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای استفاده از ظرفیت اقوام ایرانی و مذاهب اسلامی با نگاه تقریب و همبستگی دارد و در مقابلِ اندیشه‌های انحرافی اقدام به برنامه‌ریزی و پاسخگویی و اجرای برنامه‌های علمی – فرهنگی در سطح ملی می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.