حسن محدثی: وجه شناختی ایمان باید در زیست درونی فرد وجود داشته باشد

محدثی بابیان اینکه وجه شناختی ایمان باید در زیست درونی فرد وجود داشته باشد، گفت: بسیاری از باورهای فرد در یک بررسی منطقی ریشه ندارد و شامل درونیاتی است که باید به‌عنوان باور پذیرفته شود.

حسن محدثی، جامعه‌شناس دین و خانواده ضمن اشاره به تمایزات میان ایمان و شادی، گفت: ایمان یک وجه شناختی دارد و دارای یک معنای دیگر نیز هست؛ در این راستا انسان را موجودی سه ساحتی می‌دانند که یکی از آن‌ها شناخت جهان و خودشناسی است و باورها و اندیشه‌ها نیز در این ساحت جای می‌گیرد.
وی ساحت بنیادین دیگر را ابرازی یا درونی دانست و افزود: این ساحت دنیای درون آدمی را در برمی‌گیرد که در قالب کلمات بیان‌نشده و هنرها وظیفه انعکاس و ابراز این وجه را دارند.
محدثی ساحت کنشگری را سومین ساحت انسان برشمرد و گفت: ایمان کلیتی است یکپارچه که در هر سه ساحت بروز و ظهور دارد و ریشه‌دارترین بخش نیز وجه بودن یا ابرازی آدمی است.
وی همچنین وجه شناختی و عمل و اخلاق را در ارتباط با دیگران و جهان تعریف کرد و افزود: ایمان یک تمامیت بوده که در سه ساحت آدمی ظاهر می‌شود.
محدثی درعین‌حال این سه ساحت را دارای شکاف دانست و گفت: این شکاف‌ها دردسر آدمی است چون ایمان در لحظات درونی او الزاماً حضور نداشته و میان آگاهی و بودن آدمی فاصله است.
وی بابیان اینکه وجه شناختی ایمان باید در زیست درونی فرد نیز وجود داشته باشد، اظهار کرد: بسیاری از باورهای فرد اساساً در یک بررسی منطقی و عقلانی ریشه ندارد و شامل درونیاتی است که باید به‌عنوان باور پذیرفته شود.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.