چه کسانی برای بازگشایی اماکن مقدس و زیارتی به دولت فشار می‌آورند؟

در واکنش به انتقادهای مطرح شده از سوی برخی روحانیان به دولت برای تعطیل نگه داشتن اماکن زیارتی و مساجد که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای مبنی بر این نکته داشت که حوزه خواستار فشار به دولت برای بازگشایی اماکن زیارتی است، آیت الله اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه، ششم اردیبهشت ماه، فشار حوزه علمیه برای بازشدن اماکن مذهبی را منکر شد و گفت در این زمینه تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما این نظر ایشان به عنوان ریاست مدیریت حوزه علمیه است و شخصیت‌های حوزوی و مرتبط با حوزه نظرات مختلفی دارند.

عباس رفعتی نائینی، سخنگوی مدیرحوزه‌های علمیه، اما روز چهارشنبه دهم اردیبهشت در نامه‌ای به حسن روحانی آورد: جناب آقای رئیس جمهوری، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیش‌بینی قبلی آن‌ها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسی‌های دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافته‌اند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد می‌باشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به ۱ درصد نمی‌رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی‌رسد.

در ادامه این نامه آمده است: طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید.

ادامه نامه حاکیست: متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تاکید می‌ورزید در حالی‌که برخی‌از مکان‌ها که بیش‌از ۲۶ درصد تاثیر گذار در شیوع ویروس بوده‌اند را تعطیل نکرده‌اید!

نامه افزوده است: جناب آقای رئیس جمهور حتماً می‌دانید دو عنصر مکان و زمان در کسب فیوضات معنوی بر اساس آیات و روایات نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند.

در ادامه این نامه ادامه تاکید شده است: اینک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این دو عنصر بالندگی معنوی یعنی ماه خدا و اعتاب مقدس به هم پیوسته‌اند و از طرفی سنت حسنه حوزه‌های علمیه همواره پمپاژ و شارژ معنویت و تبلیغ دین به وسیله اعزام مبلغین به اقصی نقاط کشور در ماه مبارک رمضان بوده است و با توجه به اینکه وظیفه حاکمیت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می‌فرماید، بسط معنویت، فرهنگ و معیشت است.

در نامه آمده است: یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد، لذا استدعا دارم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های دینی و تبلیغی را بار رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر فرمایید.

رفعتی در پایان نوشته است: یادآور می‌شوم همواره مردم متدیّن و ولایت‌مدار ایران، انقلابی بوده و هستند و پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند، بنابراین نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمت اسلامی دلسرد نمود.

او در نامه خود تاکید کرده است: مردم ایران عزیز به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید متابعت از مقررات و قوانین جمهوری اسلامی را واجب می‌دانند، لذا درخواست می‌کنم به دستورالعمل‌های خود بیشتر توجه داشته باشید.

علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد خواستار بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه شده است. او روز جمعه دوازدهم اردیبهشت در هشتمین پیام جمعه که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شد، گفت: شیوع ویروس کرونا باعث به‌هم‌خوردن تعادل و نظم زندگی‌ها شده است و افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات عالیات اهل بیت (ع) محروم شده‌اند. درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روی بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مسئولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس‌ با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود. ویروس کرونا در کشور ما به برکت دین و گرایش‌های دینی به لطف خدا بهتر از سایر نقاط دنیا مهار و مدیریت شد و از برکت اسلام این نعمت را داشتیم که ضرر و آسیب کرونا نسبت به‌ جاهای دیگر در ایران کمتر شد، پس بیاییم در ماه برکت خدا، از برکتی که در مساجد و معابد خدا هست، محروم نشویم».

امام‌جمعه مشهد افزود: مردم ما در اوج انسانیت، عواطف و ارتباطات انسانی هستند که وابستگی آنان به خدا، باعث شده به نقطه کمال انسانی برسند. در نظریه‌ای که فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرده است، اثر و نقش بازگشایی مساجد، معابد و عتبات عالیات در توسعه و شیوع این بیماری خیلی کمتر است و پسندیده نیست که همه مکان‌ها در حال فعالیت باشند، ولی مساجد و عتبات تعطیل باشند».

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد درس خارج در حوزه مشهد نیز گفته است: از یک طرف مردم مشتاق زیارت حضرت امام هشتم (ع) هستند و در اطراف حرم مطهر رضوی و خیابان آیت الله واعظ طبسی بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی تجمع  می‌کنند و از سوی دیگر متخصصان امر پزشکی بیان می‌کنند که وضعیت مشهد هنوز سفید اعلام نشده است و نباید تجمعی برگزار شود.

وی ادامه داده: اگر درهای حرم مطهر رضوی باز شود و مردم با رعایت فاصله و عمل به دستورات پزشکی جمع شوند و خدام هم نظارت کنند، شاید جمع بین هر دو خواسته شود.

استاد درس خارج حوزه مشهد گفته است: اهل بیت (ع) سفینه نجات هستند و ما موالیان اهل بیت (ع) هستیم. از خدا بخواهیم به حق این بزرگان، بلای کرونا هر چه زودتر دفع شود.

به نظر می‌رسد با وجود این دست فشارها، دولت با همراهی تولیت‌ها تا سفید شدن کامل وضعیت از صدور مجوز بازگشایی حرم‌های رضوی و قم پرهیز کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.