آخرالزمان کودکانه

مهدی فردوسی مشهدی

اسفند 1398 مصادف بود با یکی دو روی‌داد که اندیشه‌ای آخر الزمانی را در ذهن برخی از باورمندان به مهدی آل محمد (ص) تداعی کرد: یکی گسترش #کرونا و دیگری یورش ملخ‌ها [1]. سبب این تداعی، روایتی است که می‌گوید: «پیش از قیام قائم مرگ سرخ و مرگ سفید و [آفت] ملخ روی خواهد داد … مرگ سرخ [کشته شدن با] شمشیر و مرگ سفید بر اثر طاعون است [2]. طاعون در این روایت به کرونا تفسیر شد و یورش ملخ‌ها به مزارع خوزستان هم این تفسیر را تأیید کرد تا جایی که شبکه افق در برنامه‌ای، به انکار آن پرداخت [3]. آخر الزمان دست‌کم هفت عنصر دارد:
1. پیش‌گویی؛ 2. نشانه‌مندی؛ 3. نویدبخشی؛ 4. پایان‌پذیری؛ 5. رویارویی یا آرماگدون؛ 6. رهایی یا رستگاری؛ 7. فرمان‌روایی یا هژمونی.

اندیشه دینی آخر الزمان با روایت‌های گوناگون در بسیاری از فیلم‌های سینمایی به‌ویژه در قالب #پویانمایی نمود می‌یابد. شاید تازه‌ترین پویانمایی در این‌باره، بخش دوم #فیلم_لگو (The Lego Movie 2) باشد به کارگردانی #مایک_میچل که فوریه 2019 منتشر شده است.
این فیلم داستان کارگری را به نام «اِمِت» روایت می‌کند که همان موعود یا «#ابرقهرمان» است و بنابر مأموریتَش، باید به سرکوبی خودکامه و ویران‌گرِ دنیای لگو بپردازد؛ زیرا این شرور می‌خواهد دنیای #لگو را به سکون ابدی فرو ببرد.

برای درک درست این فیلم، باید بخش اولش را دید. بخش اول برای فروش اسباب بازی ساخته شد (2014 م)، اما خود فیلم هم بسیار جذاب از آب درآمد. لِگوی «قلعه آخر الزمان» (Apocalypse burg) 3178 تکه دارد و بسیار پیچیده و شگفتی‌برانگیز است. داستان قسمت دوم از جایی آغاز می‌شود که ژنرال میهم، بتمن و چند دوست دیگر امت را می‎دزدد و #اِمت همراه دست‌یارش در پی نجات آنان است.

#نجات، بُن‌مایه همه سناریوهای آخر الزمانی است. شاید #مجسمه_آزادی روی #قلعه_آخرالزمان و دَه‌ها نماد و نشانه این فیلم بر خودمحوری و خودشیفتگی امریکایی دلالت کند و یادآور فیلم‌هایی مانند «#روز_استقلال» و «#2012» باشد، اما مگر «مهدی موعود» در باور عمومی شیعیان به همین اندازه قوم‌گرا و دیگرستیز نیست؟

کسانی که از #نژادپرستی صهیونیستی #هالیوود گله می‌کنند، در زمین آنان نباید بازی کنند، بلکه #منجی‌باوری خود را بپیرایند و کار #موعود اسلام را بنابر ادعای خودشان، ستم‌ستیزی و دادگستری بدانند نه شمشیرکِشی و دیگرکُشی و خون‌خواهی و کین‌کِشی.

1. tasnimnews.com/fa/news/1398/12/10/2213037
2. محمد بن‌حسن طوسی، الغیبه، ص ۴۳۸، ح ۴۳۰.
3. telewebion.com/episode/2232990
#ابک
#الهیات_برای_کودکان
#مهدویت
#آخرالزمان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.