درباره «چله عظیم قرن»

امید پیشگر

بر اساس دو آگهی منتشرشده، «جمعی از منتظران» از مردم خواسته‌اند تا «برای پایان‌دادن به روزگار تاریک غیبت» به مدت چهل‌روز، از شب نیمه‌شعبان تا شب 24 ماه رمضان، هر روز یک زیارت عاشورا بخوانند و 40 بار بگویند: «اللهم عجل لولیک الفرج»!
به لطف بزرگورانی، چند متن و فایل صوتی، موافق و مخالف با آن دریافت کردم که در این نوشته به آنها نیز توجه دارم. با این پیشینه، چند خطی در این باره می‌نویسم:

اصل دعا برای تعجیل در فرَج امام مهدی (ع) در هر زمان و مکانی از بهترین کارهاست (ر.ک: کمال‌الدین، 2/384). از آداب دعا، دعاکردن دسته‌جمعی است (ر.ک: کافی، 2/487). بر این پایه، دعوت از مردم برای درخواستِ دسته‌جمعی از خدا برای تعجیل در فرَج آن امام، کاری بسیار شایسته و مستند به منابع معتبر است.

گفتنی است در این شکل، هر کس با هر زبان و مرام و حالی که دارد از خدا می‌خواهد دوران غیبت را به سر آورد و امام مهدی (ع) را ظاهر کند.

اما طرح «چله عظیم قرن» دارای پرسش‌های بنیادین و اشکالات مبنایی است که به آنها اشاره می‌کنم:

1. آیا این «بسته» نیایشی – فعلاً کاری به اجزاء آن ندارم – مستند معتبر روایی دارد؟ اگر ندارد؛ این نبود، به آگاهی مردم برسد. یعنی به مردم گفته شود که این بسته، «حاصل همفکری برخی گروه‌های مهدوی است» و آن را از روایات نگرفته‌اند.

2. چرا این ترکیب و چرا این تعداد؟ اگر گفته می‌شد «هر دعا و ذکری؛ به هر مقدار» این پرسش مطرح نبود؛ اما حالا که تعیین کرده‌اند این سؤال، جا دارد. این پرسشی است که همه سازندگان و مروجان بسته‌های خود ساخته عبادی و نیایشی باید به آن پاسخ دهند.

3. زیارت عاشورا، روایت معتبری است؛ اما آثاری که برای آن در روایت دیده می‌شود بیش از ثواب نیست (ر.ک: کامل‌الزیارات، 176) و در هیچ روایتی اثر گره‌گشایی برای «خصوص آن» دیده نمی‌شود. اگر اثری در این باب هست برای انجام آن دستوری است که در دعای علقمه آمده است (مصباح المتهجد، 2/781).

تجربه‌های شخصی، موضوعی بیرون از این نوشته‌اند.

و اما درباره سیره علما در مداومت بر خواندن زیارت عاشورا می‌گویم:

اولاً: فعل علما برای دیگران حجت نیست و تنها نظر علمی آنها به عنوان مرجع علمی برای مقلدان آنان حجت است.

ثانیاً: سیره علما در این باره یکسان نیست؛ برخی بر آن مداومت داشته‌اند و برخی مانند مرحوم مؤسس حوزه علمیه قم – به گفته خودش – در طول عمر، تنها «یک‌بار» آن را خوانده است (خاطره‌های آموزنده، آیت‌الله ری‌شهری، ص 325).

4. اصل این چله‌گیری محل پرسش است. آیا ما در آموزه‌های دینی چیزی به نام چله‌گیری داریم؟ دقیقاً به این معنا که «شخص، چهل روز به نیت رسیدن به نتیجه‌ای خاص بر انجام کاری ویژه، مداومت ورزد».

گفتنی است: راز «عدد چهل» در میقات موسی (ع) که در قرآن آمده است (اعراف:142) روشن نیست؛ تا بتوان از عدد آن الگوبرداری کرد. در روایات نیز چنین برداشتی از آیه و توصیه‌ای مستند به آن نمی‌بینیم.

چهل روز، رعایت تقوا و اخلاص هم که در روایاتی آمده (کافی، 2/16) چون برای خودسازی است ارتباطی با موضوع ما ندارد. هر چند در همین روایات نیز این پرسش مطرح است که مراد از «اربعین» عدد معین است یا عدد کثرت؟

5. در اطلاعیه آمده است «همصدا و یکدل می‌شویم برای پایان‌دادن به روزگار تاریک غیبت»؛ پرسش بسیار مهم، نقش مردم در پایان‌دادن به دوران غیبت است. چرایی غایب‌شدن امام مهدی (ع) سرّی است از اسرار الهی (علل الشرائع، 1/246) که بر ما پوشیده است. در رخدادی این چنینی که دخالت مردم در آغاز، تداوم و پایانش روشن نیست و همه آن محصور در حکمت ناشناخته الهی است آیا مردم می‌توانند نقش پایان‌دهنده‌ای داشته باشند؟‌

دعا و واگذاری نتیجه به علم و حکمت الهی، کاری مطلوب است؛ اما تعبیر آمده در اطلاعیه، چیزی فراتر از دعا، نقش‌آفرینی مردم در پایان‌دادن به روزگار غیبت را می‌رساند.

در آگهی دیگر که دو عهد (برنامه) دارد در عهد نخستش آمده است: «دعای شریف عظم البلاء، سلام به محضر اباعبدالله (ع) و این دعا: خدایا بحق عمه سادات فرج مولایمان را برسان.»

بند سوم به یکی از داستان‌های دیدار با امام مهدی (ع) اشاره دارد. درباره اعتبار این محتوا، نخست لازم است از اصل اعتبار اینگونه اخبار سخن گفت.

 

روایات مهدویِ مستند به دیدار

برخی از سخنان که به امام مهدی (ع) نسبت داده می‌شود و در شمارِ روایات مهدوی در می‌آیند سندشان تنها خود همان گوینده است که مدعی است در تشرفی که برایش حاصل شده این سخن را از آن حضرت شنیده است و شاهد دیگری ندارد. برای نمونه:

آیت‌اللّه میرزااحمد سیبویه (د. 1384 ش) از شیخ حسین سامرایی که از اهل منبر عراق بود، نقل می‌کند: در ایامی که در سامرا مشرف بودم روز جمعه‌ای طرف عصر به سرداب مقدس رفتم. دیدم غیر از من کسی در آنجا نیست. حالی پیدا کردم و متوجه مقام صاحب الامر (ع) شدم. در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم که به فارسی فرمود: «به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را قسم دهند به حق عمه‌ام حضرت زینب (س) که فرج مرا نزدیک گرداند.» (ر.ک: شیفتگان حضرت مهدی (عج)، 1/251)

درباره عدم اعتبار این استنادها به امام مهدی (عج) می‌گویم:

گوینده اگر دروغ نگفته باشد؛ چون معصوم نیست احتمال دارد اشتباه کرده باشد یا اساساً چون در حس و حال مناجات بوده، احتمال دارد صدایی را در توهم و خیال خود شنیده و گمان کرده از سوی حضرت است (این‌ها احتمالاتی است که در کلام مقام معظم رهبری نیز دیده می‌شود [1]). احتمال دیگر که آیت‌الله جوادی آملی آن را مطرح می‌کنند اشتباه فرد در شناخت است. به این معنا که او گمان می‌کند این شخص رسیده از غیب، امام مهدی (ع) است در حالی که اینگونه نیست و او فرستاده‌ای از سوی او یا بنده‌ای از بندگان خوب خداست که برای کمک یا ملاقات با او مأموریت یافته است (ر.ک: امام مهدی عج موجود موعود، ص 195).

این حجم از احتمالات، مانع از پیداشدن اطمینان به صدور این سخنان، از امام مهدی (ع) می‌شود.

 

بر این پایه، سخنان نقل شده از دیدارهای رخ‌داده در دوران غیبت را نمی‌توان به عنوان روایت امام مهدی (ع) با اطمینان، به آن حضرت نسبت داد و حدیث آن امام دانست.

 

ارجاع:

[1] «حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت می‌رسم یا صدای ایشان را می‌شنوم؛ ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته می‌شود، ادعاهایی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمی‌گوید، تصور می‌کند، تخیل می‌کند. ما کسانی را دیدیم. آدم‌های دروغگویی نبودند، اما خیال می‌کردند، تخیل می‌کردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل می‌کردند. نبایستی تسلیم اینها شد.»

 

مطالب مرتبط
منتشرشده: 32
  1. زهرا حاجیلوزاده

    اللهم عجل الولیک الفرج من این حس رو دارم که کرونا چه ععمدی چه غیر عمدی به وجود آمده هرچند که تلخ اما شاید مارا به ظهور نزدیک کنه .کرونا ثابت کرد آنهایی که مثل آمریکاواروپا ادعای آقایی داشتند هیچی نیستند.وفجایی که در این چند روز دراین پیشرفته ها دیدیم ثابت کرد.مثل کشتن عمدی مسن ها ،کیسه زباله پوشیدن پرستاران به جای لباس محافظتی ،هجوم بردن جهان مدرن به فروشگاه های ارزاق عمومی،دزدی کردن لوازم بهداشتی و..
    وخدا راشکر اثبات شد جهان مدرن به آنهایی که سنگ آمریکا واروپا رابه سینه می زدن وحتی حاضربودن نان شبانه شان هم ازآنجا بیاید والان سکوت پیشه کردن.وشایددر کمین صوتی گرفتن ازسربازان گمنام امام زمان(عج)

    1. احسان

      احسنت. اجرکم عندالله. اللهم عجل لولیک الفرج.

  2. حجت جانان

    خانم عزیز کرونا هیچ چیز را ثابت نکرد این تخیل شماست همین وبس شما دوست دارید جهان را اینگونه بنگرید کرونا فقط یک بیماریست مانند بقیه بیماریها وبا وطاعون وبسیاری بیماریهای دیگر هم روزگاری جهانی شده مردم کشورهای زیادی را درگیر کرده بودند همین الان هم اروپا وامریکا سالها از ما جلوتر وپیشرفته تر هستند کسیکه بخواهد اینها ر ا انکار کند فقط خود را فریب میدهد در همه ی کشورها ادمهای متفاوت وجود دارند در ایران هم بسیاری هستند که در شرایط بد بیماری به فکر منافع اقتصادی خود هستند ودارو وماسک ودستکش احتکار میکنند وبه مبالغ بالاتر میفروشند داروخانه داروی مورد نیاز را دارد ولی وقتیکه بیمار با نسخه پزشکی به داروخانه مراجعه میکند به دروغ میگوید نداریم بعد همان دارو را با یک تلفن اشنا ی با نفوذ به همان بیمار میدهد ! که اگر ان بیمار اشنا را نداشت دارو گیر نمیاورد ویا اینکه باید ان دارو را از بازار سیاه تهیه نماید
    اگر مردم اروپا وامریکا را اقای جهان میدانند برای شرایط بهتر زندگی در انجاست برای رفاه شهروندان انهاست یک اروپایی یا امریکایی هرگز با یک ایرانی از نظر شرایط زندگی قابل مقایسه نیست چشمانتان را باز کنید شما در پی صوتی گرفتن از اروپا وامریکا هستید وبه دنبال سیاهنمایی میباشید هیچ عقل سلیمی شرایط زندگی درایران را حتی قابل مقایسه با اروپا وامریکا نمیداند
    امام زمان هم نمیاید انتظار بیهوده میکشید اگر قرار بود بیاید تا الان امده بود خودتان را میفریبید در ذهنتان فردی را متصور میشوید که همه ی خوبیها متعلق به اوست وهمه ی بدیها از او مبراست ! بعد در ذهنتان با او عشقبازی میکنید ! منتظر بمانید تا ابد منتظر بمانید

    1. مرتضی

      میدونم خسته ای،ولی صبرداشته باش خداکریم واسه همه بنده هاش

    2. احسان

      برات متاسفم . لطف کن محتویات ذهن باطلت را در جمع باطلین به حراج بگذار. انشاالله با ظهور اقا دیگر شاهد این اراجیف نباشیم. انشاالله

    3. سعیدی

      سلام علیکم وقتی میگویید امام زمان نمی آید ، پس امام زمان را قبول دارید و فقط در زود آمدن و دیر آمدنش یقین ندارید ، خب این را هیچ کسی نمی داند که در چه زمانی آقا تشریف می آورند فقط خداوند می داند، و ما باید در زندگی منتظر انسان کامل که همان امام معصوم هست باشیم به این معنی که در ساختن و بهبود زندگی. مادی و معنوی شخصی و جامعه تلاش کنیم تا در حد توان هر شخصی به قدر و اندازه خود ، این معنی انتظار هست یعنی تلاش برای رسیدن به انسان کامل و امام عصر عج، این چیز بدی نیست تازه مسلمانان اروپایی و آمریکایی هم با این عقیده در جامعه پیشرفته و مدرن خود تلاش میکنند، یعنی تعقل درست انسانی بشر را به سمت وجود مقدس امام زمان عج سوق می دهد،
      مسئله دیگر بیماری کرونا است که در جوامع پیشرفته هم شیوع دارد ، جای تعجب است که چرا مردم آن جوامع اینگونه اقلام و لوازم را ندارند و یا از یکدیگر سرقت میکنند آیا صرف دارا بودن به امکانات و ثروت و شرایط مادی میتواند پاسخ گوی علت اینگونه ناهنجاریها در جوامع پیشرفته باشد؟ در هر جا که می بیند فقر و بی عدالتی موج می زند ، در هر جا بدی دارد و انتظار ظهور امام یک طرز تفکر عاقلانه است که بسیاری از ادیان غیر الهی هم معتقد به این هستند چه رسد به ادیان ابراهیمی مانند یهود و مسیحیت، کمی عاقلانه تر صحبت کردن برای گویند بهتر است برادر ایمیل بنده saeid209@gmail.com هر کسی سئوالی داشت بنده در خدمت هستم

    4. زامیاد

      کسی که امام زمان خودش رو نشناسه به مرگ جاهلیت مرده
      امیدوارم خداوند شما رو هدایت کنه

    5. مسعود

      این جواب دقیقا چهارسال از نظرت داره میگذره امیدوارم این نظر رو ببینی.کرونا تو ایران دیگه تبدیل به خاطره شده ولی تو امریکای مورد علاقه ات داره روزی از 700 تا 1000 نفر هنوز کشته میده.پس همونجور که نظرت کلا براساس مهملات نوشته شده در مورد امام زمان هم همینطوره.انشاءالله که همه عاقبت به خیر بشیم

  3. آیت

    انشاالله با ظهور امام زمان دهن یاوه گوهایی همچون شما که کشته مرده اروپا هستید واسه همیشه بسته میشه

  4. سید محمد

    بسم الله الرحمن الرحیم

    حجت جانان بدبخت، امام زمان علیه السلام وقتی می آید که امثال تو از دین بیرون رفته اید، مطمئن باش اون موقع خودم به سراغت می آیم.

  5. ایوب

    آقای جانان
    شما توهم روشنفکری زدی اما غافلی که در جهل مرکب دست و پا میزنی
    کسی که وجود خورشید رو انکار کنه حتما کورِ و شما هم وجود حضرت رو انکار میکنی
    امریکا و اروپا اینقدر با ابزار رسانه خودشونو پیشرفته نشون دادن که الان وقتی حقیقت زشتشون آشکار شده نمیدونن چجوری جمش کنن
    از فروشگاه هایی که مردم متمدن مثل وحشی ها غارتش میکنن و بخاطر یه دستمال کاغذی همدیگرو میزنن تا کیسه زباله پوشیدن دکتر هاشون
    گرچه آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
    با این حال بخودت بیا

  6. مرتضی

    سلام.
    عزیزان لطفا دعوانکنید.
    درآویختن به کشتی نجات امام حسین(علیه السلام) یک امر عقلی،دلی واثبات شده برای نجات..بهترین راه نجات دراین دوران گسترش تاریکی،انجام عملی واحد توسط عده ی کثیری از شیعیان هست که نور وبعد مثالی عمل رو قوی خواهد کرد.
    چه اهمیتی داره که چه کسی این چله رو پیشنهاد داده،یافلان تاثیر در روایات البته به گفته این آقایان دیده نشده،،،شما بسم الله بگویید وانجام دهید،نتیجه باخود خداوند است.
    ومن الله توفیق

  7. روح الله

    چرند نوشتی و بی سوادی خودتو برملا کردی
    قَالَ أباعبدالله علیه السلام :
    فَلَمَّا طَالَ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَکَوْا إِلَی اللَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی مُوسَی وَ هَارُونَ (علیها السلام) یُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِینَ وَ مِائَهًَْ سَنَهًٍْ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَکَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَکُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ یَنْتَهِی إِلَی مُنْتَهَاهُ.

    امام صادق علیه السلام فرمود: «چون گرفتاری بنی اسرائیل به طول انجامید، چهل صبح رو به درگاه الهی آورده به گریه و زاری پرداختند. خدا هم به موسی (و برادرش) هارون وحی فرستاد که (با امداد غیبی) آنها را از شر فرعون نجات می‌دهد و صد و هفتاد سال از چهار صد سال گرفتاری آنها را برداشت. »
    سپس امام ششم علیه السلام فرمود: «همچنین شما هم اگر مثل بنی اسرائیل در درگاه خداوند به گریه و زاری بپردازید، خداوند فرج ما را نزدیک خواهد کرد. اما اگر چنین نباشید، این سختی تا پایان مدتش خواهد رسید. »

    بحارالأنوار جلد ۵۲ باب ۲۲ حدیث ۳۴
    تفسیر العیاشی جلد ۲ صفحه ۱

    قال أَبوعبداللَّه ما مِنْ رَهْطٍ أَرْبَعِینَ رَجُلًا اجْتَمَعُوا فَدَعَوُا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَمْرٍ إِلَّا اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونُوا أَرْبَعِینَ فَأَرْبَعَهٌ یَدْعُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَشْرَ مَرَّاتٍ إِلَّا اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونُوا أَرْبَعَهً فَوَاحِدٌ یَدْعُو اللَّهَ أَرْبَعِینَ مَرَّهً فَیَسْتَجِیبُ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ لَهُ
    📚کافی ج2ص485

    امام صادق علیه السلام فرمود : هیچ 40 نفری نیستند که اجتماع نمایند و در موضوعی خدای عَزَّ وَ جَلَّ را بخوانند، مگر اینکه دعایشان مستجاب می شود، پس اگر 40 نفر نبودند، پس 4 نفر ده بار خدای عَزَّ وَ جَلَّ را بخوانند و دعا کنند جز این نیست که دعایشان مستجاب می شود، پس اگر 4 نفر نبودند، پس یک_نفر، چهل‌بار خدا را بخواند (چهل بار دعا کند) که در نتیجه خدای عزیز جبّار دعایش را مستجاب می کند.

    دلایل رو هم با دلیل رد کن نه با شاید و اما و اگر

    1. جابر

      دمت گرم

    2. جواد

      احسنت

  8. جابر

    شما فکر میکنید قضیه ظهور و امام زمان یک قضیه احساسیست در صورتی که منشا انکار امام زمان انکار خداست اگر ما عقلانی خدا را اثبات کنیم وجود امام زمان هم قبول خواهیم کرد یعنی با قبول پیامبر با پشتوانه عقل وجود امام زمان را به ناچار باید قبول کنیم چرا که طبق احادیث و متن صریح قران زمین را وارثان به ارث میبرند

    کمی به ساختار گوش و چشم فکر کنی خدا و پیامبر و امام زمان و ظهور قابل اثبات هست

    اکثرهم لا یعقلون….

  9. جابر

    امید پیشگرعددی نیستی که بخوای با لباسی که به تنت کردی برای ظهور سنگ اندازی کنی مدرکتو بزار در کوزه
    شهوت علم به کجا کشانده

  10. جابر

    امید پیشگرعددی نیستی که بخوای با لباسی که به تنت کردی برای ظهور سنگ اندازی کنی مدرکتو بزار در کوزه ابشو بخور
    شهوت علم به کجا کشانده

  11. حجت جانان

    مشتی احساسات ودیگر هیچ با توهین کردن وتهدید کردن میخواهید عقایدتان را به دیگران تحمیل کنید ؟ اگر منطق داشتید بجای هیاهو ادله میاوردید توهین کردن کار ساده ای است من هم میتوانم ولی حتما روش عاقلانه ای نیست

  12. رویا

    … تو خیلی کمتر از اونی هستی که بتونی جلو ظهور رو بگیری. به گفته قرآن تو و دار و دستت چه بخواین چه نخواین وعده خدا حقه. حالا برو تمااااام تلاشت رو بکن که آقا بعد ظهور اول میاد سراغ….

  13. منصف

    یعنی در طول زندگیم نقدی بی سر و ته تر ازین ندیده بودم
    کل نقد شما این بود علما نمیفهمن ، محققین مهدویت نمیفهمن ، اینهمه ما با توسل به امام حسین و زیارت عاشورا حاجت گرفتیم همش خرافاته دروغه توهماتمونه ، قرآنم که اصلا معلوم نیست چی گفته ،
    همه نادان بی سواد دروغگو شما میفهمید
    یقین نداشتن به حجت خدا و منتظرش نبودن و به اضطرار نرسیدن که شاخ و دم نداره .

  14. حجت جانان

    حتما همه ی حرف من این نیست ولی شماها که اصلا وارد گفت وگو نشدید فقط بروز احساسات داشتید وتوهین وتهدید شما باید ابتدا احترام طرف مقابل را نگه دارید و با رعایت ادب مطالبه دلیل نمایید اگر شما انرا تعبدی ودربسته بدون ادله عقلی قبول دارید که حرفی نمیماند ولی اگر تمایل داشتید در فضایی ارام تر ومودبانه تر میتوان گفت وگو کرد در ضمن من قصد ندارم جلوی ظهور کسی را بگیرم اصلا چنین قدرتی ندارم از این شوخی ها نکنید

  15. حجت جانان

    هرفرد امریکایی 1200دلار یارانه دریافت میکند وبه هر زوج 2400 دلار یارانه پرداخت میشود وبه ازای هرکودک 500 دلار یارانه به ان مبلغ اضافه میشود این اعداد را در بهای دلار به نرخ روز ضرب کنید تا ببینید یک امریکایی به پول ایران چقدر یارانه میگیرد بعد انرا مقایسه کنید به پولی که ما ایرانیها بنام یارانه در ازای گران شدن حاملهای انرزی میگیریم ببینید اصلا قابل مقایسه هست ؟در کشوریکه نفت وگاز واورانیوم واهن ومس وطلا و….ومرکبات وپسته وخاویار و ….داریم مردم ما در فقر زندگی میکنند البته لازم است ذکر کنم که منبع خبر خبر انلاین است ومن از رسانه های خارجی امار نمیگویم حالا واقعا ایران با امریکا واروپا حتی قابل مقایسه هست ؟

    1. بنده فقیر و گناه کار خداوند مهربان

      سلام.نقد گفته های شما در مورد دین و آداب آن نیاز به سواد دارد که با اینکه دلیل هایی عقلی و استدلالی دارم اما چون توان کلام و نوشتار ندارم واگذار به دوستان همین درگاه اینترنتی می کنم اما بیان اخبار (ناقص و ناصحیح) در مورد پرداخت پول به مردم آمریکا واردار کرد که این بنده بی اطلاع را از شما درخواست کند که منبع این خبر را معرفی کنید و دیگر اینکه اطلاعی از گفته های خود ساکنان آمریکا دارید یا در مورد این که از تفاوت قیمت بین ارزش ریال و دلار فرمودید از تفاوت هزینه های زندگی هم اطلاع دارید یا دیگر اینکه شما مقیم کشوری غیر از ایران هستید یا آواز دهل از دور میشنوید…و دیگر اینکه از تفاوت معنا دار از دنیا رفتگان رنگین پوستان مخصوصا سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان اطلاع دارید(اشتباه برداشت نکنید که این بنده ضعیف خدا دنبال از بین رفتن کسی از بندگان خدا نیست فقط دارد از شما که ادعای شناخت غرب را دارید می پرسد که اطلاع دارید که چه شکل از تبعیض و تفاوت رفتار در غرب متمدن وجود دارد؟!!)

  16. حجت جانان

    دوست گرامی منبع خبر را که نوشتم خبر انلاین است اما تفاوت وتبعیض سفید پوستان وسیاه پوستان نه اینکه به کل نباشد ولی همین بس که اوباما که یک سیاه پوست بود هشت سال رئیس جمهور ان کشور بود وزنش که یک سیاه پوست بود اولین زن سرتاسر امریکا بود سیاه پوستان در بسیاری از مشاغل حضور دارند انها نیروی نظامی ان کشور هستند درپلیس و سایر سازمانها مشغول به کار هستند بازیگز وهنرمند سینما هستند ورزشکاران حرفه ای هستند راه ترقی برای انها هم باز است ولی انچه شما باید به ان توجه بفرمایید اینست که قرار نیست امریکا کشور بدون اشکال باشد ولی مطمئناامریکاکم اشکالتر از دیگرکشورها خصوصا ایران است متاسفانه بعضی ها لیبرال دموکراسی را در امریکا منحصر میکنند در حالیکه لیبرال دموکراسی یک مکتب است وگفتمان خود رادارد کسیکه از لیبرال دموکراسی ایراد میگیرد باید ازاصول ان ایراد واشکال بگیرد ولیبرال دموکراسی را منحصر به امریکا نکند بلی امریکا نزدیکترین مورد به این نوع تفکر است ولی منطبق بران نیست امریکا نمونه صددرصدی از لیبرال دموکراسی نیست فقط دران جهت حرکت کرده واز دیگران به ان نزدیکتر است پس اگر کسی خواست اشکالی وارد کند باید به مکتب لیبرال دموکراسی اشکال وارد کند مسئله عدالت بسیار پیچیده است جمهوری اسلامی که ادعای برخورداری از اخرین وکاملترین دین را دارد چقدر توانست عدالت اجتماعی برقرار کند ؟انچه مسلم است امریکا بسیار به عدالت اجتماعی نزدیکتر است تا ایران ودیگر کشورها . شما ملاحظه بفرمایید از تمام دنیا میخواهند که درامریکا زندگی کنند مردم اکثر اکشورها حتی اروپاییان طالب زندگی درامریکا هستندواینها فقط بخاطر بالا بودن استاندارد رفاه وزندگی در انجاست ولی باز هم تکرار میکنم که اشکال لیبرال دموکراسی را به خود مکتبش وارد کنید نه کشور خاصی که حتما لیبرال دموکراسی در امریکا منحصر وخلاصه نمیشود

  17. منتظر

    خداوند ما رو امر به دعا کردن و دعا یعنی درخواست بعد ما حدیث داریم اکثر الدعا بتعجیل …. نمیدونم چرا یکسری ها اینقدر ازین چله گرفتن ناراحتن یا سعی میکنن کم ارزش جلوه اش بدن کسی این چله رو میگیره که واقعا دلش امام بخواد امامی الهی ،، معلومه که هر کسی منتظر نباشه نمیفهمه اینو

  18. نوری زاده

    مقاله را خواندم. عالمانه و دقیق بود از نویسندۀ محترم تشکر می‌کنم.

    دیدم کاربری به نام روح‌الله با مقدمه‌ای به دور از اخلاق علمی، دو روایت را پیش کشیده به زعم خود ابطال ادعای نویسنده و اثبات گمان خود را کرده است. از آنجایی که سررشته‌ای در دانش حدیث دارم عرض می‌کنم:

    روایت اول که در تفسیر عیاشی ج2، ص154 آمده و از آنجا به بحارالانوار ج52، ص131 رفته است به دلیل انفراد و ارسال، معتبر نیست.
    روایت دوم را «عبیدالله‌بن‌عبدالله واسطی» نقل کرده است(کافی، ج2، ص487) که نجاشی او را ضعیف توصیف می‌کند(رجال نجاشی، ص231) برای همین سند روایت، ضعیف شمرده می‌شود. از نظر محتوا هم هیچ دلالتی بر «چله‌گیری» ندارد؛ بلکه ناظر بر تعدد و تکرار درخواست است.
    اگر دلیل دیگری برای «چله‌گیری» متعارف دارید بفرمایید.

    1. روح الله

      خدا خیرتون بده که فرمودین. ما تا حالا الکی خودمون رو اذیت می کردیم و زیارت عاشورا و الهی عظم البلا و چهل بار اللهم عجل لولیک الفرج می گفتیم . اگه تاثیر نداره چرا این کارا رو کنیم
      یکی تون میگه دعا کنین ، یکی میگه الکیه . یکی میگه سند داره. یکی میگه این ازون گفته پس دروغه !!! خواهشا تکلیف خودتون رو معین کنین

  19. روح الله

    عقاید مردم رو شما طلبه ها با صغری و کبری چیدنتون خراب کردین
    وقتی خود امام زمان گفته عاشورا بخون ، خب بخون دیگه . آی این خاصیت درمانی نداره . این نداره اون نداره
    یکی نیست بگه مگه مگه دارویه که بخوای درمان کنی ؟
    هر جوری شده باید خودتو توی خیمه ی حضرت بندازی
    حالا با زیارت عاشورا نه با صلوات و لعن
    اینقد سخت نگیرین مردم رو ازین بی دین تر نکنین

    اگه مردم نقشی در ظهور ندارن چرا گفتن منتظر باشیم ؟
    چرا وظیفه ی ما دعا کردن به ظهوره ؟
    چرا دارین جامعه ی مهدوی درست میکنین ؟

  20. منتظر

    اللهم عجل لولیک الفرج
    لعنت الله علی قوم الظالمین و من الکافرین

  21. هیئت حضرت زهرا سلام الله علیها تبریز

    با عرض سلام و احترام خدمت حجت الاسلام امید پیشگر و سایر دست اندرکاران زحمتکش

    جمع بندی و پاسخی که فرمودید بسیار بسیار عالی بود.
    ما هم از هیئات مذهبی تبریز هستیم ان شاءالله تا میتوانیم فرمایشات عالی و جامع حضرتعالی را پخش خواهیم کرد.

  22. فصیح

    سلام
    ظهورحضرت حجت(عج) به وقوع خواهد پیوست این وعده ی خداوند است. دعا برای ظهور در احادیث سفارش شده، کار به ضعیف و قوی اش نداشته باشی چرا که اگر منتظر اومدن عزیزی باشی وعا میکنی که به سلامت باشه، چیزیش نشه تو راه تا بیاد، بیقراری، خونه را تمیز میکنی بهترین کارا را انجام میدی
    برای عزیز عالم خلقت چیز زیادیه دعا کنیم زودتر بیاد، به سلامتی بیاد؟
    زیارت عاشورا را که میگید برا ثوابه، این خودش توهین بزرگی هست، درسته خوندنش ثواب داره ولی مطالبی در زیارت عاشورا هست که پیمان مجدد با آقا امام حسین هست،. پدر و مادرم فدای تو یا حسین
    گفتن این فقط برا ثوابه؟ خدایا اولین ظالم به حق پیامبر اکرم(ص) و آل محمد(علیهم السلام) و تابعینشون و.. را لعنت کن، برا ثواب هست؟ یا بفهمیم در زمره ی ظالمین به حقشون نباشیم وشیوه ی درست زندگی را پیدا کنیم و درآن راستا حرکت کنیم و خیلی مطالب عالی که در زیارت عاشورا هست و با 40 با خواندن با نیت خالص وشرایط بارها و بارها حاجات مون برآورده شده، شما دنبال حدیث معتبر میگردی جایی که سفارش بسیار برای خواندن این زیارت از سوی امام زمان و دیگر ائمه اطهار شده
    عدد چهل بدون از شناخت رمز و رازش، در اکثر موارد بهش برمی‌خوریم
    و واقعا چه مشکلی داره برای یه نیت قلبی برآورده شدن حاجت 40 روز دعا کرد و این حاجت هرچقدر بزرگتر، چندین چله تا محقق بشه
    در این چله ها نه پولی از کسی میخوان، نه جای خاصی میگن بروید که جای شک داشته باشه، نه کلمات کفر آلود میگن که به زبان بیارید ونه غیره
    جای اینهمه بحث نداره
    جالبه قوم بنی اسرائیل معروفه به پشت گوش انداختن مطالب پیامبران و سفسطه بازی و بهانه جویی، در درخواست از خدا برای منجی، بهانه نمیارن یکصدا متضرعانه از خدا منجی را طلب میکنند
    این یک طلب از ته دل بود که خداوند اجابت فرمود

    اونوقت ما با ادعای مسلمانی یه چله ظهور خواهی را زیر سؤال میبریم
    بجای نشر و نفرات را به چندین میلیون تبدیل کردن

    با عقلمون بسنجیم ظهور منجی به بصیرت مردم و درست عمل کردن مردم و دعای مردم هست
    جهاد تبیین از موارد بصیرت داشتن هست و یه سر به خودمون بزنیم
    آیا اعمالمون خدایی هست؟
    هرچقدر با آنچه خدا امر کرده که باشیم، فاصله داریم، درستش کنیم دعا تأثیر گذارتر میشه

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.