بت‌پرستی سیاسی دشمن دین است

به گزارش دین‌آنلاین، در حالی دونالد ترامپ روز یکشنبه پانزدهم مارس(25 اسفند ماه) را روز ملی نیایش اعلام کرده تا مردم امریکا برای مقابله با ویروس کرونا دست به دعا بردارند که پیش‌تر از این سیاست‌های پوپولیستی رئیس جمهوری امریکا و استفاده ابزاری وی از دین برای پوشاندن ناکارآمدی‌های دولت، بارها مورد انتقاد رسانه‌های امریکا قرار گرفته است.

به گزارش واشنگتن پست،  جای تعجب وجود ندارد که چرا در آمریکا مردم فوج فوج از دین روی برمی‌گردانند. برای این که دلیل این اتفاق را بدانید کافی است نگاهی به بعضی از سخنرانی‌های ترامپ بیندازید!

یکی از ایراداتی که نخبگان فکری در امریکا به رئیس جمهوری می‌کنند این است که وی برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف سیاسی خود دین را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد. ترامپ توانایی قابل‌توجهی برای خراب‌سازی، تحریف و بدنام کردن هر نهادی که به آن دست بزند دارد.

بسیاری از سیاستمداران نه به خاطر خدا، بلکه به خاطر منافع سیاسی خودشان در بعضی گردهمایی‌های مذهبی شرکت می‌کنند تا این طور بنمایانند که متدیّن و مذهبی هستند. در واقع شرکت در مراسم‌های مذهبی برای سیاست‌مداران بیشتر جنبۀ خودنمایی دارد تا پرداختن به دعا و عبادت.

ترامپ به روش خشن اما افشاگرانۀ خود آن روی سکۀ عادات و رفتارهای دیرینۀ سیاسی را برملا ساخته است. او نخستین سیاستمداری نیست که دین را مورد سوءاستفاده قرار داده، اما او این کار را به نحو فاحشی در تضاد با اصول اساسی مسیحیت انجام می‌دهد و ریاکاری در دین را به سرحد خود رسانده است.

باوجوداین، حامیانِ متدیّن ترامپ که اکثر مسیحیان محافظه‌کار هستند یا نمی‌فهمند یا اهمیتی نمی‌دهند که دارند با این هواداری خود باوری را که بسیاری از جوانان به آن رسیده‌اند تأیید می‌کنند؛ اینکه دین چیزی نیست جز سرپوشی برای سیاست‌های محافظه‌کارانه. به همین دلیل از هر ده امریکایی زیر چهل سال، چهار نفر پیرو هیچ دینی نیستند.

معمولاً اعمال عادلانه و کریمانه برخاسته از اقتضائات اخلاقی‌ صورت می‌گیرد که بسیار والاتر و مهم‌تر از قواعد و الزامات دنیوی هستند.

استدلال سناتور میت رامنی برای رأی به محکوم ساختن ترامپ این قدر براندازانه بود. او مسیحیانی را که می‌گویند ترامپ لیاقت وفاداری آنها را دارد به طور غیرمستقیم به سخره گرفت؛ چراکه ترامپ از منافعشان حمایت می‌کند و از فرهنگشان دفاع می‌نماید.

مترجم: زهرا رحیمی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.