بهار سال ۱۳۹۸ به روایت دین‌آنلاین

سال 1398 که گذشت با وقایع گوناگونی در حوزه‌های مختلف همراه بود؛ بسیاری از این وقایع در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت وایرال و ویروسی بازنشر شدند و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشتند.

دین‌آنلاین در گزارش پیش رو نگاهی دارد به وقایع سال 1398 که در بهار اتفاق افتاد:

از سیل تا تحریم حاج قاسم

نخستین روزهای فروردین ماه بود که سیلی ویرانگر برخی از شهرهای کشور را در برگرفت. خسارت‌های زیادی به بار آورد و جان بسیاری از مردم را ستاند. تصاویر دلخراشی مخابره شد و صحنه‌های ملال آوری دیده شد. در این میان، تصاویر مردمی که به همنوعان خود مدد می‌رساندند و درب خانه خود به روی مسافران می‌گشودند نیز تسکینی بر آلام بود.

کشور هنوز درگیر ماجرای این سیل غم انگیز بود که سنگ اندازیهای امریکا افزون شد و سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی قرار گرفت. این خبر، موافقان و منتقدان سپاه در کشور را نیز همدل کرد و همگی علیه این اقدام امریکا اعلام موضع کردند و به حمایت از سپاه پاسداران پرداختند.

پیش از این هم نیروی قدس سپاه به فرماندهی سرلشگر سلیمانی هدف برخی از فشارهای دولت امریکا قرار گرفته بود؛ اما این نخستین بار بود که یک نیروی نظامی رسمی در فهرست سازمانهای تروریستی از سوی دولت امریکا قرار می‌گرفت.

سقوط یک دولت اسلامی

در همین ایام بود که خبر رسید دولت اسلامی سودان سقوط کرده است. این خبر از آنجا مهم بود که دولت سودان به دست حامیان اخوان‌المسلمین و مدافعان اسلام سیاسی بنا شده بود و رفته بود تا نمونه‌ای از یک حکومت اسلامی را به تصویر کشد.

سی سال پیش عمر البشیر با حمایت دکتر حسن الترابی -رهبر اخوان المسلیمن سودان- موفق شده بود به حاکمیت دست یابد؛ اما ناکارآمدی و فساد در دولت او اسباب نارضایتی را فراهم کرده و نماینده‌ای از اسلام سیاسی حکم نامقبولی خورده بود.

درگذشت اسپینوزای ایران

اول اردیبهشت ماه بود که محسن جهانگیری استاد برجسته فلسفه و عرفان در 90 سالگی درگذشت. او طلبه حوزه بود اما علاقه‌اش به فلسفه سبب شد تا در 24 سالگی از قم به تهران رفته و به کار و بار فلسفی و عرفانی مشغول شود. وی از جمله شاگردان علامه طباطبایی محسوب می‌شد و در ساحت اندیشه‌ورزی نیز شیوه اسپینوزا را می‌پسندید.

جنگ‌های ادیانی

سال گذشته همچنین از جنگهای خونین ادیان نیز بی نصیب نبود. در سریلانکا بمب‌گذاری‌هایی صورت گرفت. درگیری میان بوداییها و اقلیت 9 درصدی مسلمان در این کشور از ده سال پیش وجود داشته است. اکنون نیز دولت، گروه سلفی “جماعت ملی توحید” را به بمب‌گذاری‌های عید پاک در کلیسای شهر متهم کرد. در این انفجارها 300 نفر کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند.

فتوا علیه رسانه ملی

در این ایام، اعلام موضع برخی مراجع در خصوص مسابقات تلویزیونی نیز خبر ساز شد. آیت‌الله مکارم شیرازی ابتدا در قالب یک استفتاء و سپس موضع‌گیری در جلسه درس خارج، بر نامشروع بودن درآمد و جوایز مسابقات تلویزیونی تصریح کرد. آیت‌الله مکارم که در سال‌های گذشته برنامه‌های کوتاهی در ماه رمضان در صدا و سیما داشتند اما در این سال از این برنامه‌ها خبری نشد. دفتر آیت‌الله مکارم اما بیانیه داد که کسالت احوال آیت‌الله سبب عدم حضورشان در صدا و سیما شده است.

آخوندکشی

اما آنچه در سال گذشته اسباب ملال بسیاری بود، سوء قصد به برخی روحانیان و قتل چند تن از آنان بود. قتل یک روحانی همدانی بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشت. آنچه این خبر را بیشتر برجسته کرد، صفحه اینستاگرامی ضارب بود که نشان می‌داد وی از ماه‌ها پیش با سلاح‌های مختلف تمرین می‌کرده است و پس از این جنایت نیز خبر از قتل این روحانی داده بود.

چند روز پس از این، امام جمعه کازرون نیز مورد سوء قصد قرار گرفت و درگذشت. شیخ محمد خرسند پس از مراسم احیای شب 23 رمضان در مقابل منزل خود با ضربات چاقو به قتل رسید. اینگونه تعرض به روحانیان، خبر ناگواری بود که می‌باید مورد تحلیل‌های بسیاری قرار می‌گرفت.

درگذشت یک امام جمعه متفاوت

در این میان، درگذشت امام جمعه بیله‌سوار اردبیل هم خبرساز شد. درگذشت وی از این جهت مورد توجه قرار گرفت که از وی به عنوان یک روحانی متفاوت یاد می‌شد. حجت‌الاسلام شیخ اصغر جدایی نخستین‌بار در پی نامه‌اش به مدیر کل ارشاد گیلان در رسانه‌ها مشهور شد.

وی که آن زمان امام جمعه اسالم بود، در این نامه با اشاره به فراوانی برنامه‌های دعا و عزاداری از اداره ارشاد خواسته بود که در اعیاد مذهبی، با دعوت از یک خواننده مورد اقبال جوانان موجب نشاط اهالی اسالم را فراهم کند.

وی پس از اینکه به امامت جمعه بیله سوار منصوب شد نیز رفتارهای متفاوتی را برگزید. با لباس مبدل به گمرک رفت و به شکایات مردم رسیدگی کرد، با در دست داشتن پلاکاردی در خصوص انصاف به بازار می‌رفت، با جوانان و نوجوانان به استخر می‌رفت، با اشاره به مظلومیت زنان در جامعه، از یک زن درخواست کرده بود تا در خطبه‌های پیش از نماز جمعه درباره حقوق زنان سخنرانی کند.

درگذشت دو شاگرد محقق خوئی

درگذشت شیخ اصغر جدایی، تنها فقدان روحانیت در سال 98 نبود. آیت‌الله نقوی قائنی هم در همین ایام بود که دیده از جهان فرو بست. وی از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و میرزا باقر زنجانی در حوزه نجف بود و تفسیر ضیاء الفرقان و شرح نهج البلاغه مفتاح السعاده را تألیف کرده بود. آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی هم در همین ایام دیده از جهان فرو بست. وی از مراجع افغانستانی مقیم قم بود و از شاگردان مرحوم خویی و امام خمینی محسوب می‌شد.

مرگ محمد مرسی

در میان این اخبار، خبر درگذشت محمد مُرسی نیز به گوش رسید. وی از اعضای اخوان المسلیمن مصر محسوب می‌شد و مدتی نیز به ریاست جمهوری مصر برگزیده شد. پیروزی وی در انتخابات مصر را برخی به عنوان پیروزی اسلام سیاسی معرفی کردند. از همین رو بود که پس از برکناری وی از قدرت، بشار اسد اعلام کرد که سقوط مرسی به منزله سقوط اسلام سیاسی است.

اعلام خطر بازگشت نازیسم توسط هابرماس

آخرین روز از فصل بهار بود که یورگن هابرماس نظریه پرداز آلمانی در نودمین سالروز تولدش سخنانی را بیان کرد و از کشورهای اروپایی خواست که خودخواهی را کنار گذاشته و فراتر از مرزهای خود بیندیشند.

هابرماس که ماجرای تلخ نازیسم را همواره در خاطر دارد، می‌کوشد تا در ایده‌های خود به این پرسش پاسخ دهد که چه کنیم که به دوران فاجعه بار نازیسم بر نگردیم؟

او این بار از کشورهای اروپایی خواسته بود تا فراتر از منافع ملی خود بیندیشند و منزلت مردم دیگر کشورها را نیز در نظر داشته باشند. او با پر رنگ شدن ملی گرایی های افراطی در امریکا و اروپا، بیش از پیش خطر بازگشت نازیسم در جهان را حس می‌کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.