محمد الطالبی

محمد الطالبی(1921-2017) نواندیش تونسی است. او به دین در دنیای جدید می‌اندیشید.

محمد الطالبی معتقد است که بسیاری از احکامی که به نام دین استنباط شده، قرابتی با دنیای امروز ندارد. وی فهم سنتی و ظاهر گرایانه از دین را سبب خشونت می داند. تا به آنجا پیش می رود که عنوان می کند: عبارات عربی نیز جزوی از ظواهر قرآن است و می توان از آن عبور کرد. بر همین مبنا، وی خواندن نماز به دیگر زبانها را نیز جایز می شمرد. معتقد است که در پسِ تمامی احکام هدف و غایتی نهفته است اما به این اهداف کمتر توجه شده و ظواهر آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی به آزادی انسان در انتخاب ایمان توجه بسیاری می دهد. می گوید نمی دانم فایده ی ایمان تحمیلی چیست؟ تحمیل با اساس ایمان منافات دارد. او از منطق گفتگو بر اساس احترام متقابل دفاع می کند. وی حکومتهایی که بر اساس ظواهر دینی اداره می شوند را هم مورد نقد قرار می دهد. الطالبی اگر چه نقدهای تندی به سلفیون دارد اما باز هم باب گفتگو با آنها را گشوده می داند. معتقد است که در قرآن مکرراً در خصوص گفتگو سخن به میان آمده و این دینِ اسلام را از سایر ادیان متمایز می کند. سلفیان اما آراء او را بر نتافته و حکم تکفیر وی را صادر کرده اند. در این پرونده به برخی از اندیشه های محمد الطالبی پرداخته شده است.

مطالب این پرونده را در پیوندهای زیر دنبال کنید:

 

محمد الطالبی؛ مرام صوفیانه و تفکر نقادانه

 

نقد الطالبی به رویکرد سنتی

بازخوانی اندیشه محمد الطالبی

 

از طريق محمد الطالبی؛ مرام صوفیانه و تفکر نقادانه به قلم مهدی دلیر بازخوانی به قلم اندیشه محمد الطالبی سینا ساداتی نقد الطالبی به رویکرد سنتی به قلم احسان نادریان
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.