جمال البنا

جمال البنا (۱۹۲۰-۲۰۱۳) از جمله متفکران مصری بود. او برادرِ کوچکتر حسن البنا -بنیان‌گذار اخوان المسلمین- است. شاید به همین دلیل بود که نام جمال تحت سیطره­‌ی نام برادرش، چندان شهره نشد.

جمال البنا اما کوشیده بود تا فهمی امروزی از دین ارائه کند. معتقد بود که تعالیم دینی باید به گونه‌ای فهم شود که مشکلی را از امروزِ بشر حل کند.

وی یکی از انتقادهای خود را به رویکرد سیاسیِ اسلام داشت. معتقد بود که اسلام توجه چندانی به سیاست نداشته در حالی که این جنبه از اسلام توسط مفسران و رهبران جنبش‌های سیاسی بسیار برجسته شده است. وی از همین موضع بود که به نقد برادرش حسن البنا و جمال‌الدین اسدآبادی می‌پرداخت و می‌گفت رویکرد و نگرش آن‌ها به دین، سبب انحراف از پیام حقیقی اسلام شده است. او معتقد بود حکومتی که پیامبر در مدینه برپا کرد نتیجه‌ی فضای حاکم در آن زمان بود. این فضا هرگز دیگر تکرار نخواهد شد. پیامبر این حکومت خود را زیر نظر وحی تاسیس و اداره می‌کرد و این امری است که دیگر تکرار نمی‌پذیرد.

وی معتقد بود که هرگاه پای قدرت به میان بیاید، عقیده نمی‌تواند پرورش صحیحی پیدا کند. به تعبیر وی، قدرت که یکی از ابزارهای حکومت است، عقیده را به فساد می‌کشاند. پس حکومت به تنهایی نمی‌تواند عقیده و ارزش‌های آن را پیاده کند.

در این پرونده به برخی از دیدگاه‌های وی پرداخته شده است:

جمال البنا؛ اندیشه‌ای برای اصلاح فکر دینی

نواندیشان عرب به دنبال احقاق حقوق زنان

جمال البنا؛ گریز از سایه برادر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.