مرور مطبوعات / پنج جرم اول نوجوانان در تهران

27 شهریور 1397

مطالب امروز مطبوعات متأثر از ایام عزداری ماه محرم بود اما مطالب دیگر هم‌چون حقوق زنان، حرکت به سمت فیلترینگ اینستاگرام و چند خبر و مطلب دیگر بر غنای شماره‌های امروز افزوده بود. «مکتب حسینی، محور وحدت اسلامی»، «دو درصد علم دنیا و 22 درصد علم کشورهای اسلامی توسط ایران تولید می‌شود»، «برنامه «بدون توقف»، کرسی آزاداندیشی صداوسیما است»، «مردانگی مردها کم شده که زن‌ها بی‌حجاب شده‌اند»، «قدرت ایدئولوژیکی نظام از پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان نیز کارآمدتر است»، «اگر اینستاگرام همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود»، «به بهانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی!»، «واکنش ثبت احوال به تعویض نام خانوادگی توسط آقازاده‌ها»، «مراسم مذهبی عامل وحدت نه تفرقه»، «اهانت به سران سه قوه از تریبون عزای اباعبدالله(ع)»، «سهم 30 درصدی زنان دراجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان»، «درباره شعار رفراندوم»، «سیاست وزارت علوم، تشکیل دانشگاه‌های مردانه و زنانه نیست»، «پنج جرم اول نوجوانان در تهران»، «تازه‌های عاشوراشناسی»، «عاشورا در تاریخ»، «زندگی مسئولانه»، «جهت‌گیری دولت، حضور زنان در ورزشگاه‌ها است»، «حذف مهریه زنان را ضعیف‌تر می‌کند»، «امکان‌های تاریخی کمونیسم»، «انقلاب یک هنر است»، «مداحان در منبر روحانیون» و «پارازیت‌ها از کجا می‌آیند» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
پارازیت‌ها از کجا می‌آیند
سیدشهاب‌الدین طباطبایی نگاهی انداخته است به مسئله پارازیت‌ها و تاریخچه‌ای از قوانین مربوط به آن و نوشته است: قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای سال 1373 در مجلس به تصویب رسید اما این ممنوعیت مثل دیگر رفتارهای سلبی نتیجه‌ای نداشت و کماکان بحث استفاده برخی افراد از این تجهیزات مطرح است. چاره مقابله مسالمت‌آمیز با این امواج ناخواسته که بدون کنترل وارد فضای جوی کشور می‌شود، از دید برخی پارازیت‌ است. اگر امروزه دولت‌ها امکان کنترل ارسال امواج ماهواره را ندارند اما از نظر فنی می‌توانند با ایجاد اختلال در امواج، دسترسی به تصاویر ارسال‌شده را مخدوش کنند که البته ساده‌‌ترین راه مقابله با تهاجم امواج رسانه‌ای است. تا پیش از یک دهه اخیر احتمال سرطان‌زابودن میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از امواج پارازیت رد می‌شد، از 2011 میلادی به بعد، مراجع مختلف بر سرطان‌زایی این میدان‌ها تصریح کرده و استانداردهای مربوطه را ارتقا داده‌اند. نگرانی‌ها درباره تأثیر پارازیت بر سلامت انسان و مطالبه عمومی در‌این‌باره سبب شد اوایل ماه جاری با اقدام یک‌طرفه وزارت ارتباطات تجهیزات برخط نمایش سطح تجمعی تشعشعات رادیویی، در دو شهر تهران و شیراز نصب شود و وضعیت فرکانسی پارازیت‌ها را به شکل زنده نشان دهد. این تجهیزات میزان انرژی تجمعی همه امواج را بدون تفکیک نوع فرستنده آن، شناسایی می‌کند و در سامانه مرکزی در دسترس مردم قرار می‌دهد. وزارت ارتباطات با راه‌اندازی این سامانه و نمایش آنلاین سطح تجمعی تشعشعات به وظیفه خود عمل کرد، ولی مطالبه مردم برای پاسخ‌گویی دیگر سازمان‌های مسئول نظیر وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی درباره این سطح از میدان الکترومغناطیسی و اثرات آن بر سلامتی هنوز باقی است.
 
مداحان در منبر روحانیون
مداحان باز هم حاشیه آفریده‌اند و شرق این‌بار به بهانه کلیپ منتشر شده از سخنان یک مداح تبریزی، دست به قلم برده و به نقل از سید هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نوشته است: مجالس و محافلی که اکثرا خالی از هرگونه محتوا هستند و فقط به شکل و ظاهر عزاداری می‌پردازند این بخت را دارند که صداوسیما و سایر رسانه‌ها آنها را مطرح کنند اما مجالسی که بیشتر بر اندیشه و تفکر درباره عاشورا و محرم تأکید دارند، مجالی برای طرح و پخش در رسانه‌ها نمی‌یابند. او گفته پیش از انقلاب نقش مداحان در مقایسه با سخنرانی یک‌ساعته روحانیت، روضه‌خوانی یک‌ربعه بود؛ چیزی که الان درست برعکس شده است و مداحان یک ساعت از مراسم را بر عهده دارند و سخنران اگر بتواند چنددقیقه‌ای مردم را سرگرم می‌کند یا حتی در برخی موارد، سخنانش مقدمه‌ای برای مداحی مداحان می‌شود. ما را چه شده که از آن همه مفاهیم عاشورا برای‌مان تنها پوسته‌ای باقی مانده است؟ یکی از معضلات عزاداری‌های سال‌های اخیر ورود مداحان به بحث‌های سیاسی و جناحی است. تا‌جایی‌که آیت‌الله مکارم‌شیرازی که هرساله بابت محتوای مداحی‌های ایرادشده در جلسات عزاداری گلایه‌مند است هم گفته است: «غلتیدن در جناح‌ها و به‌ نفع آنها در مجالس سخنرانی‌کردن به صلاح مجالس عزاداری نیست. نباید خطیبان و واعظان اهل‌ بیت(ع) در مراسم‌های عزاداری خود به ‌نفع فلان کاندیدا تبلیغات کنند که این مسئله باعث ضایع‌شدن مجلس و فروپاشی ارزش‌های عزاداری خواهد شد.
 
انقلاب یک هنر است
آلن بدیو در سال‌های اخیر به فیلسوفی کاملا شناخته‌شده در ایران بدل شده که بخش قابل‌توجهی از آثار او به فارسی ترجمه شده‌اند. اگرچه همچنان مترجمان فارسی سراغ آثار فلسفی و مهم او نرفته‌اند، از جمله «وجود و رخداد»، «منطق‌های جهان‌ها»، «نظریه سوژه»، و «عدد و اعداد». به تازگی یکی از جدیدترین کتاب‌های او به همت نشر آگاه و با ترجمه عبدالوهاب احمدی منتشر شده: «چه باید کرد؟» با عنوان فرعی «گفت‌وگو درباره کمونیسم و سرمایه‌داری و آینده دموکراسی» که ماحصل مجادلات بدیو و مارسل گشه است. در کتاب حاضر دو فیسلوف فرانسوی سیر تحول سیاسی و فکری و همچنین چگونگی آشنایی‌شان را با کمونیسم و اندیشه مارکس شرح می‌دهند و با تشریح وضعیت سرمایه‌داری معاصر پیشنهادها و فرضیات خود را برای خروج از سرمایه‌داری جهانی‌شده و گذار به جامعه‌ای دیگر مطرح می‌کنند. مارسل گشه در سال‌های دهه 1960 در نشریه معروف «سوسیالیسم یا بربریت» با کاستوریادیس و کلود لوفور همراه و همکار بود. او در اول کتاب توضیح می‌دهد که چطور رفته‌رفته از مارکسیسم فاصله گرفته و سوسیال‌دموکرات شده است. در مقابل بدیو از گذار خود می‌گوید که چگونه از اواخر دهه 1960 از سوسیالیسم یا سوسیال‌دموکراسی به کمونیسم روی آورد.
 
امکان‌های تاریخی کمونیسم
آرش روحی به معرفی کتاب «فرضیه کمونیسم» نوشته آلن بدیو پرداخته و نوشته است: آلن بدیو، در کتاب «فرضیه کمونیسم»، از سه امکان تاریخی صحبت می‌کند که گر‌چه به شکست منجر شدند روح آنها بر زمانه ما سنگینی می‌کند. هسته اصلی پروژه بدیو را در این کتاب می‌توان اعلام وفاداری او به این سه رخداد دانست. بدیو در‌این‌باره می‌نویسد: «در این کتاب از طریق بحثی مفصل درباره سه نمونه تاریخی (مه 68، انقلاب‌ فرهنگی چین و کمون پاریس) چنین استدلال خواهیم کرد که شکست‌های نمایان و گه‌گاه خونین این رخدادها که پیوند نزدیکی با فرضیه کمونیسم داشتند، به‌واقع، در حکم مراحلی در تاریخ این فرضیه بودند». (ص5) او در ادامه ذکر می‌کند که علی‌رغم ظاهر کتاب، مستقیما به سیاست نمی‌پردازد و رهیافت او بیشتر فلسفی است. بدیو در فصل اول کتاب با طرح سؤال درباره یادمان‌سازی به سراغ مه 68 می‌رود. او نخستین دلیل این‌همه مقاله، برنامه‌های تلویزیونی و انواع و اقسام یادبود‌سازی‌ها برای مه 68 را تلاش برای دفن خاطره آن می‌داند. اما از نظر او همچون خود مه 68 این یادبود‌ها نیز چندوجهی‌اند. بدیو درباره این وجه دیگر می‌نویسد: «حتی وجه رسمی و کالایی و ازریخت‌افتاده مه 68 ممکن است نقابی باشد برای پوشاندن این فکر مبهم که امکان خلق یک جهان سیاسی و اجتماعی متفاوت وجود دارد، که تصور امکان تغییر ریشه‌ای هنوز بی‌سر‌و‌صدا رو به گسترش دارد».
 
حذف مهریه زنان را ضعیف‌تر می‌کند
در پی گرانی سکه در روزهای اخیر، شرق به سراغ کارشناسان رفته و درباره مهریه از آنان پرسیده است. در بخشی از این گزارش به نقل از نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آمده است: متأسفانه روزی که این موضوع را در کمیسیون اجتماعی مطرح کردم، چند نفر از زنان مسئول که در این جلسه حضور داشتند، گرچه تحصیلات عالی هم داشتند، اما با این موضوع مخالفت کردند. نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در گذشته میزان مهریه سنگین در نظر گرفته می‌شد و با وضعیت اقتصادی فرد متناسب نبود، ازهمین‌رو معیار ۱۱۰ سکه در نظر گرفته شد، گرچه درحال‌حاضر هم با توجه به افزایش قیمت ارز برخی افراد توان پرداخت یک سکه را هم ندارند، اما ما نمی‌توانیم صرفا به این دلیل قانونی مصوب کنیم، چراکه تصویب قانون این‌گونه نیست و اصلا قانون‌نویسی راهکار مناسب برای کاهش آمار محکومان مهریه نیست. با وجود اینکه سال‌ها بود فعالان حوزه زنان تلاش می‌کردند سنت مهریه را بین زنان کم‌رنگ کنند و در ازایش از آنها بخواهند حقوق مدنی خود را در شروط پیش از ازدواج جدی بگیرند، اما روی خوشی به پیشنهاد مسعود رضایی نشان ندادند. آنها معتقد بودند تلاش‌هایی که برای تحقق مطالبات فعلی زنان در چارچوب شریعت و قانون انجام شده چقدر نتیجه‌بخش و قابل اجرا بوده که حالا قرار باشد مهریه حذف و جامعه زنان را از حق مسلمشان محروم کنیم؟
 
جهت‌گیری دولت، حضور زنان در ورزشگاه‌هاست
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بانوان در سطح مسابقاتی مانند والیبال در ورزشگاه، حاضر شدند و مسئله خاصی نبوده و فکر می‌کنیم که حضور آنها در ورزشگاه‌ها به سالم‌سازی محیط‌های ورزشی و رعایت اخلاق بیشتر کمک می‌کند، گفت: از هواداران انتظار داریم اخلاق را رعایت و به‌این‌ترتیب به سالم‌سازی فضای ورزشگاه‌ها به منظور حضور زنان کمک کنند. معصومه ابتکار با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه‌ها، اظهار کرد: این موضوع یک شیوه‌نامه دارد که در حال دنبال‌شدن است و امیدواریم اجرائی شود و مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان صورت گیرد. وی افزود: در مسابقات جام جهانی فوتبال در سال جاری شاهد حضور خانم‌ها در استادیوم آزادی برای تماشای بازی‌ها بودیم و هیچ مشکل خاصی نیز پیش نیامد و نیروی انتظامی هم همکاری بسیار مطلوبی داشت و به نظرم بخش مهمی از مسائل حل شده و به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد. وی درخصوص اینکه با اجرای شیوه‌نامه، بُعد فرهنگی حضور زنان در ورزشگاه برطرف می‌شود؟ گفت: این امر زمان‌بر است و باید تلاش کنیم، زیرا جهت‌گیری دولت به سوی حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و دستور صریح رئیس‌جمهور بوده که بسیار امیدواریم با کمک هواداران، فضایی ایجاد شود که خانواده‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها حاضر شوند.
 
اعتماد
 
 
زندگی مسئولانه
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به بهانه بازنشر اثر خود با نام «امر به معروف و نهی از منکر» می‌نویسد: داستان امر به معروف و نهی از منکر در کشورمان نمونه کوچکی از این افراط و تفریط به شمار می‌رود. گاه به ضرب چماق امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد و گاه این آموزه بنیادی دینی- اجتماعی یکسره نادیده گرفته می‌شود. برخی از کسانی که در اردوگاه اول قرار دارند، نگاهی محدود به آن دارند. در دام نوعی صورت‌گرایی و تقلیل‌گرایی می‌افتند که حاصل آن گاه دیدن چند فقره موی عیان شده زنی و نادیدن صدها فساد گسترده اقتصادی و سیاسی و دزدی‌های نظام‌مند است. در برابر نگرش سنتی بالا و در واکنش به این جنس امر به معروف و نهی از منکر، شاهد نگاه نادرست متقابلی هستیم که آن را بی‌موضوع می‌کند و می‌کوشد آن را از عرصه جامعه بزداید. گویی این فریضه امری تجملی یا تحمیلی است و می‌توان مسلمان زیست، بی‌آنکه کاری به آن داشت. حال آنکه مسلمانی مستلزم و مقتضی داشتن حس مسوولیت اجتماعی و زندگی مسوولانه است.
 
عاشورا در تاریخ
رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران نیز به مناسبت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) نگاهی به اسناد راوی حادثه کربلا انداخته و نوشته است: روایت ابومخنف از عاشورا از روایت‌های تاریخی از صدر اسلام است. اینکه چه کسی کتاب را نگارش کرده اهمیت چندانی ندارد، اینکه راوی آن اخبار کیست، نشان‌دهنده جهت‌گیری کتاب نسبت به آن واقعه است. به همین طریق زمانی که در متنی به تاریخ طبری ارجاع داده می‌شود، ارجاع چندان اهمیت ندارد؛ آنچه اهمیت دارد این است که تاریخ طبری آن را از کدام راوی نقل کرده است. بنابراین تاریخ طبری ملغمه‌ای از روایات مختلف است. انگیزه تاریخ‌نویسی قوی در صدر اسلام وجود داشته است. ما نمی‌دانیم این حس از کجا آمده؟ ممکن است مربوط به دوران جاهلیت یا تحت‌تاثیر اقوام دیگر باشد. مثلا در روایاتی که از عاشورا وجود دارد، جزییات به دقت ذکر شده است. گاهی این پرسش ایجاد می‌شود که چگونه می‌توان به این روایات اطمینان کرد؟ توجه به سبک تاریخ‌نویسی آن دوره و چگونگی تبدیل روایات شفاهی به مکتوب نشان‌دهنده دقت آن آثار است؛ این موضوعی است که امروزه ما در آن ضعف داریم، اما آن زمان به دلایلی نامعلوم قدرتمند بوده است؛ البته در آن روایات هم ایراداتی، از جمله در زمینه ذکر نام اشخاص و تعدد برخی از اسامی وجود داشته است که علم رجال بخش عمده‌ای از آن را رفع کرده است.
 
تازه‌های عاشوراشناسی
اعتماد دو کتاب درباره عاشوراشناسی رو پیش روی مخاطب قرار داده است. اثر نخست، تراژدی جهان اسلام نام دارد. هدف این کتاب، گردآوری و تدوین داده‌هایی تاریخی از روند پیدایش، تکوین، تطور و توسعه آیین‌های عزاداری شیعی بوده است؛ داده‌هایی که در فهم منطق پیدایش و تغییر در مناسک شیعی به کار آیند. کتاب دو بخش اصلی دارد. در بخش نخست، گزارش‌ها و توصیفات سفرنامه‌نویسان خارجی از تجربه حضور در مراسم عزاداری و نیز اسناد تصویری مرتبط با این مراسم (اعم از عکس و نقاشی) گردآوری شده است. این داده‌ها، در ۸ فصل تدوین شده؛ مقاطعی که عزاداری در هرکدام آنها کیفیت و تعریف مستقلی داشته است. در بخش دوم کتاب، آثار نظری و تحلیلی ۴۰ نفر از مستشرقان و ایران‌شناسان در موضوع آیین‌ها و مراسم عزاداری بررسی شده است. البته احصای منابع تحلیلی در این موضوع، به‌جهت فقر ترجمه منابع شیعه‌پژوهی در مقایسه با گزارش‌های تاریخی که در بخش یکم بررسی و تدوین شده‌اند، ناقص‌تر است. اما درمجموع، می‌تواند منظری کلی از مهم‌ترین نمونه‌های ادبیاتی که با موضوع تحلیل عزاداری توسط پژوهشگران غیرمسلمان تولید شده است را پیش روی مخاطبان قرار دهد.
اثر دوم، تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا نام دارد. پرسش بنیادین کتاب این است که آیا صوفیه (اعم از قلندریه و اهل فتوت) در برپایی آیین‌های عزاداری نقش داشته‌اند؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، میزان تاثیر‌گذاری آنها بر آیین‌های عزاداری محرم به چه اندازه بوده است؟ و از میان آیین‌ها و عناصر عزاداری محرم، کدام یک به طور مشخص، اصلی صوفیانه دارد؟ فرضیه مطرح شده این است که صوفیه در بسیاری از آیین‌های عزاداری به طور اساسی و تعیین‌کننده تاثیر گذاشته‌اند. در این کتاب ابتدا ضمن معرفی موضوع و دسته‌بندی و مرور منابع، سابقه عزاداری در سنت اسلامی و ایرانی مطرح شده است. سپس درباره اهل فتوت، اعم از فتوت صوفیانه و عیاری، و نیز نسبت آنان با تصوف بحث شده و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که گروه‌های صوفی در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی شده است. همچنین در چند فصل به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعه عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه پرداخته شده است.
 
پنج جرم اول نوجوانان در تهران
عباس پوریانی رییس محاکم عمومی و انقلاب تهران گفت: در تهران، رانندگی بدون پروانه در صدر جرایم نوجوانان قرار دارد. به گفته پوریانی، در 6 ماه گذشته، رانندگی بدون پروانه با 353 پرونده، در صدر جرایم نوجوانان پایتخت بوده و ضرب و جرح عمدی با 335 مورد، سرقت مستوجب تعزیر 289 مورد، ایراد صدمات بدنی غیرعمدی ناشی از بی‌احتیاطی در رانندگی با 94 مورد و توهین به اشخاص با 76 مورد در رتبه‌های بعد جرایم نوجوانان است. وی افزود: طبق قانون رسیدگی به پرونده‌های بالغین زیر 18 سال و بالای 15 سال که مرتکب قتل عمدی می‌شوند در صلاحیت دادگاه کیفری یک است و ماده 415 و302 قانون آیین‌دادرسی کیفری به صلاحیت‌های دادگاه‌های کیفری یک اشاره دارد؛ البته پرونده‌های نوجوان زیر 15 سال که مرتکب قتل می‌شوند به عنوان خطای محض در این مجتمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
سیاست وزارت علوم، تشکیل دانشگاه‌های مردانه و زنانه نیست
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسلما سیاست وزارت علوم الزام بر تشکیل دانشگاه‌های مردانه و زنانه نیست. حسین سیمایی صراف، در واکنش به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای و سوء‌برداشت‌ها از سخنانش در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در خصوص اظهارات بنده درباره وظیفه وزارت علوم در پاسخگویی به برخی نیازها و مطالبات جامعه از طریق دانشگاه‌های تک‌جنسیتی؛ برخی افراد در رسانه‌های مجازی این موضع را در مقابل دیدگاه‌های رییس‌جمهوری قرار دادند؛ در حالی که موضع رییس‌جمهور در باب نقد مقوله «تفکیک جنسیتی» بوده است و دیدگاه‌های معاون حقوقی وزارت علوم درباره موضوع «دانشگاه تک جنسیتی»، این دو مقوله کاملا مجزا از هم هستند. وی ادامه داد: اینجانب در همان سخنرانی، تفاوت دو مفهوم «تفکیک جنسیتی» و «تک‌جنسیتی» را بیان و تفکیک جنسیتی را قابل تامل دانستم، ولی از دانشگاه تک‌جنسیتی به استناد نظرات کارشناسی، تجربه موفق دنیا، سابقه آن در قبل از انقلاب و تقاضای خانواده‌ها و بانوان دفاع کرده و تشریح کردم که بانوان حق انتخاب دارند. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: امروزه در اروپا، امریکا، آسیا و خاورمیانه دانشگاه‌های تک‌جنسیتی فراوانی فعال هستند و بانوان حق انتخاب دانشگاه مختلط یا تک‌جنسیتی را دارند؛ بر این اساس انتشار خبر مزبور، بیشتر مغالطه است تا مقابله.
 
درباره شعار رفراندوم
عباس عبدی در ادامه واکنش‌ها به مسئله رفراندوم که هرازگاهی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، به تفسیر مسئله رفراندوم و همه‌پرسی پرداخته و نوشته است: به جز پذیرش اصل مرجعیت و فصل‌الخطاب بودن مردم، برخی شروط و مقدمات دیگر نیز برای ارجاع به رفراندوم لازم است. آزادی رسانه‌ها و بحث و گفت‌وگوی آزاد و شفاف درباره مسائل، داشتن ساختار حزبی مناسب، وجود نظام رای‌گیری کاملا سالم و بدون اشکال نیز لازمه ارجاع به همه‌پرسی است. ولی در ایران تاکنون مهم‌ترین تصمیمات نیز بدون استفاده از این سازوکار اتخاذ شده است. پذیرش قطعنامه 598، تفسیر اصل 44 قانون اساسی، پرداخت یارانه‌ها، توافق برجام را اگر مهم‌ترین تصمیمات در سال‌های پس از انقلاب بدانیم، حتی به فرآیند بحث و گفت‌وگوی عمومی و جدی نیز وارد نشدند. پس مفهوم اصل «همه‌پرسی» موجود در قانون اساسی ما چیست؟ مطابق قاعده معنایش همان است که عرف از آن استنباط می‌کند؛ همان که در همه جا به همان معنا برداشت می‌شود، یعنی پذیرش مرجعیت مردم در امور حکومت. آنان که این اصل را در قانون اساسی قرار دادند طبعا همین برداشت را داشتند و گمان نمی‌کردند روزی برسد که مرجعیت مردم مورد سوال شود. پذیرش این فرض تبعاتی دارد و اینکه بدون نیاز به ارجاع مستقیم به نظر مردم، حتی‌المقدور مطابق نظر آنان عمل شود.
 
سهم 30 درصدی زنان دراجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان
سیده‌ فاطمه ذوالقدر نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به اجرایی شدن قانون منع به کار گیری بازنشستگان، به سراغ سهم زنان در مدیریت رفته و نوشته است: به ریاست محترم جمهور و همه وزرا یادآور می‌شوم همان‌گونه که در زمان روی کار آمدن کابینه و برابر رایزنی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مقرر شد، ٣٠ درصد از پست‌های مدیریت عالی و معاونین وزرا به انتصاب زنان تخصیص یابد و موضوع بهره مندی از وجود و توان وزرای جوان به عنوان یک اعتبار برای کارنامه عملکردی دولت شناخته و در دستورکار قرار گیرد. اگر چه گام‌های مثبت و رو به جلو در این مسیر برداشته شد، ولی محدودیت دسترسی به فرصت‌ها برای دختران و زنان توانمند و جوانان دارای ظرفیت علمی و عملیاتی رسیدن به نقطه مطلوب را نشان می‌دهد و انتصابات انجام شده، تکافوی قول‌های داده‌شده را نمی‌دهد.
 
اهانت به سران سه قوه از تریبون عزای اباعبدالله(ع)
اعتماد از حاشیه‌های یک مراسم عزاداری که در آن به سران سه قوه توهین شده گزارشی فراهم کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: یک مداح جوان در شمیران تهران پس از خواندن روضه حضرت علی اصغر اظهاراتی داشت که سبب اعتراض تعدادی از عزاداران شد. این هیات که شبانه میزبان بیش از دو هزار نفر از عزاداران حسینی است، شب گذشته میزبان پیکر پاک یک شهید گمنام بود. پس از پایان روضه و ورود پیکر پاک این شهید گمنام به جلسه، این مداح جوان اعلام کرد که از شب نخست حرف سیاسی نزده تا در حضور این شهید نظرات خود را مطرح کند. نخستین هدف این مداح جوان حسن روحانی رییس دولت دوازدهم بود. او گفت: من کاری به دولت ندارم که پس از گذشت یک سال فقط دروغ‌هایش برای هوادارانش معلوم می‌شود، برای من مهم انقلاب است. وضعیت خطرناک است و اگر حواس‌مان نباشد اتفاق خوبی نمی‌افتد. مسبب اصلی این اتفاقات دولت است. اول باید یقه این دولت دروغگو را گرفت.
این مداح در ادامه از رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه نیز به انتقاد پرداخته است. پس از این اظهارات تعدادی از عزاداران با انتقاد از صحبت‌های سیاسی این جوان و سوءاستفاده از تریبون عزاداری امام حسین قصد ترک مراسم را داشتند که این مداح جوان گفت: چرا ما مداح‌ها نباید حرف سیاسی بزنیم؟ چطور فلان بازیگر زن هر حرفی بزند ایراد ندارد به مداح‌ها که برسد درست نیست حرف سیاسی بزنند؟ نخیر از این خبر‌ها نیست. خط ما خط جبهه انقلاب اسلامی است. نویسنده در پایان می‌نویسد: پیش از آغاز ماه محرم و ایام عزاداری، مسوولان و فعالان سیاسی دلسوز کشور نسبت به سیاسی شدن تریبون عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) هشدار دادند اما با توجه به نطق‌های مطرح شده در مراسم‌های مختلف، به نظر می‌رسد گوش شنوایی برای شنیدن این نصیحت‌ها و دلسوزی‌ها در یک جریان خاص که تلاش برای مصادره مراسم سوگواری امام حسین (ع) دارد، وجود ندارد.
 
ایران
 
مراسم مذهبی عامل وحدت نه تفرقه
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز دست به قلم برده و درباره مراسم مذهبی به مثابه عامل وحدت سیاسی نوشته است: بی‎شک مراسمی که هرساله شاهد برگزاری آن به طور منسجم در کشور هستیم، باعث وحدت ایران اسلامی است؛ وحدتی که حتی در بین اهل سنت هم رواج زیادی یافته است. اهل سنت ایران، به امام حسین(ع) و مراسم عاشورا احترام ویژه‎ای قائل هستند و فراتر از آن ارامنه و زرتشتیان ایران هم به برگزاری مراسم سوگواری امام سوم شیعیان احترام می‎گذارند. این‌گونه است که این مراسم به رمز وحدت و یکپارچگی کشور ما تبدیل شده است. به راستی آنچه ثمره سال‎ها احترام ملت ایران به اهل بیت علیهم‎السلام و اباعبدالله الحسین بوده، تربیت ایرانیان به عنوان مردمانی ظلم‎ستیز است. آنچه با ادبیات دینی و فرهنگی ما ایرانیان عجین شده، این است که همواره از هر ظالمی به عنوان یزید نام برده و از هر مظلومــــی به اسم حسین یاد می‏ کنیم. به پاس حفظ چنین فرهنگی در بین مردمان ایران، وظیفه مهمی هم به دوش صاحبان تریبون این ماه عزیز است. ما باید فرهنگ عاشورا و فلسفه شهادت و روح آزادگی و مردانگی و فتوت را در مردم بدمیم. ضمن اینکه نباید فلسفه عاشورا را فراموش کنیم و فلسفه ظلم‎ستیزی را از یاد ببریم، باید از هزینه کردن عاشورا در مسائل قومی و جناحی و گروهی و باندی و سیاسی ولو به صورت کوتاه مدت و محدود به همین چند روز، پرهیز کنیم. روز عاشورا و واقعه کربلا اگرچه سیاسی است اما سیاست آن ظلم‎ستیزی و عدالت‎طلبی است. سیاست عاشورا ایستادن در برابر هر ظالمی و مبارزه با هر ظلمی است اما نباید مسائل جناحی و حزبی و باندی را به موضوعات قابل بحث در تریبون‎های این ایام تبدیل کنیم. باید دقت کنیم که مبادا واقعه ‏ای که عامل وحدت بوده و سال‏ های طولانی نیز با همین هدف دنبال می‎شده، به یکباره و با طرح بحث‎های خارج از موضوع باعث تفرقه شود.
 
واکنش ثبت احوال  به تعویض نام خانوادگی توسط آقازاده‌ها
سخنگوی ثبت احوال به خبر تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها برای دور زدن افکار عمومی واکنش نشان داد. سیف الله ابوترابی، در واکنش به خبر تعویض نام خانوادگی برخی آقازاده‌ها برای دور زدن افکار عمومی گفت: مخاطب اداره ثبت احوال عموم مردم هستند. افراد بی‌سواد، باسواد، پولدار، فقیر همه و همه جزو مراجعه‌کنندگان به ثبت احوال هستند و ما وظیفه ارائه خدمات یکسان به همه افراد را داریم. وی افزود: برای تعویض نام خانوادگی قوانین خاصی مطرح است و تنها کسانی می‌توانند نام خانوادگی خود را تغییر دهند که نام خانوادگی مناسبی ندارند؛ درغیر این صورت با درخواست تعویض نام خانوادگی موافقت نمی‌شود.
 
رسالت
 
به بهانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی!
رسالت با فاصله‌ای قابل توجه از روز جهانی پیشگیری مطلبی در همین باره منتشر کرده و پس ارائه گزارشی از میزان خودکشی در کشورهای دیگر و ایران نوشته است: جامعه امروز ایران به مدد آموزه‌های دینی و اخلاقی و نیز صبر انقلابی و بصیرت سیاسی نه دچار افسردگی است و نه دچار غم و اندوه و بی‌قراری. مردم به آینده امیدوارند برای همین نرخ امید به زندگی در جامعه ما تا 76 سال افزایش یافته است. این ادعای ما نیست بلکه آمار ثبت شده در بانک جهانی از آن حکایت  دارد. امروز در ایران نسلی پا به میدان حیات گذاشته است که علی رغم فشارهای جهانی و شرارت اروپایی‌ها و آمریکا، امیدوارترین نسل به آینده خود است. این نسل مردانه با مشکلات دست و پنجه نرم و هوشمندانه از مشکلات عبور می‌کند. قطعاً تبلیغات چرکین و کرکننده دشمنان اسلام در سیاه نشان دادن جامعه ایرانی در فضای حقیقی و مجازی ره به جایی نمی‌برد.
 
اگر اینستاگرام همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود
فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این‌که اگر اینستاگرام همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود، گفت: البته اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی شهروندی‌ وجود داشت یعنی پرایوت‌ چت‌ وگروه‌های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام‌ همه چیز دیده می‌شود و بیشتر جنبه بولتنی‌ دارد اما به هر حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است. وی در پاسخ به این‌که به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی چرا تصمیم به فیلترینگ تلگرام گرفته شد؟ گفت: از دو سال قبل بحث سنگین فیلتر شدن تلگرام میان مسئولان، نخبگان، طبقات مختلف جامعه، روحانیت و به طور کلی اقشار مختلف مردم مطرح بود که در له و علیه تلگرام بحث می‌شد و همچنین همه در شورای عالی فضای مجازی متفق بودند که انحصار تلگرام به ضرر کشور است.
 
قدرت ایدئولوژیکی نظام از پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان نیز کارآمدتر است
شوهانی کارشناس مسائل سیاسی گفت: قدرت ایدئولوژیکی نظام از پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان نیز کارآمدتر است. دشمن از عمق استراتژیک نظام اسلامی ایران واهمه دارد، زیرا ارزش‌هایمان به بخش‌هایی از منطقه صادر شده و هدف از توسعه این نوع نفوذ فقط نابودی رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل موجب شده تا نگرانی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا بیشتر شود. وی با بیان اینکه در مبارزه با عناصر تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم نفوذ استراتژیک‌مان را تثبیت کنیم، تصریح کرد: هر چند من معتقدم جدای از موفقیت‌های نظامی، در این دو کشور از لحاظ فرهنگی و ایدئولوژیکی، موفقیت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم و به کمک عمق راهبردی نظام آمده‌اند. اگر امروز در عراقی که آمریکا به آنجا لشکرکشی کرده و هزینه داده است نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که ایران بود با قدرت ایدئولوژیکی در این کشور نفوذ استراتژیک پیدا کرد و مشابه آن در سوریه، لبنان و یمن به چشم می‌خورد و قدرت ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان، کارآمدتر است.
 
مردانگی مردها کم شده که زن‌ها بی‌حجاب شده‌اند
اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان گفت: مردها یک مقدار مردانگی‌شان کم شده است و مقصر هستند. خداوند متعال در آیه 34 سوره نساء می فرماید: «الرجال قوامون علی النساء»؛ به نظر من اگر زن‌ها به سمت بی‌حجابی یا کم‌حجابی رفته‌اند مردان‌شان مقصر هستند. مردها ادعای روشنفکری برداشته‌اند و فکر می‌کنند این درست است، مطمئناً این‌ها بیچاره می‌شوند و ارزش‌های زندگی‌شان را گم می‌کنند و پیدا کردنش سخت می‌شود. این نهیب را به مردان باید بزنیم. وی افزود: بسیاری از بچه‌ها و جوان‌های ما سن‌شان به 40 سال نمی‌رسد و در زمان انقلاب 57 حتی به دنیا نیامده بودند، ماهایی که در آن زمان بوده‌ایم، می‌دانیم که چه خبر بوده و الان چه خبر است؛ یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که درست اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم، دچار فراموشی می‌شویم که چه دوره سختی را در آن زمان گذرانده‌ایم، نمی‌خواهم اغراق کنم اما در آن زمان خانواده‌ها به دلیل خفقانی که وجود داشت با فعالیت فرزندان‌شان مخالف بودند، برای این‌که به هنر وارد می‌شدیم باید به هر شرایطی تن می‌دادیم، چیزهایی بود که اصلا قابل تصور نیست.
 
برنامه «بدون توقف»، کرسی آزاداندیشی صداوسیما است
قاسم افشار خواننده پاپ گفت: در واقع برنامه «بدون توقف» در حکم یک کرسی آزاداندیشی عمل کرده و به اندیشه‌های مختلف فکری اجازه این را می‌دهد که نظرات موافق و مخالف را مطرح کنند. قاسم افشار خواننده موسیقی پاپ کشور در خصوص حضور مخالفان اجباری در برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» گفت: اگر قرار باشد مخالفین یک مقوله به صداوسیما بیایند و از موضع مخالفت خود صحبت کنند یا باید آن‌ها را توجیه کرد یا اگر حرف منطقی زدند به آن‌ها حق داد. اما در موضوع حجاب اجباری که موضوع روز برنامه بدون توقف است نباید فراموش کرد که ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و می‌بایست به قوانین جمهوری اسلامی عمل کنیم هرچند که باید در نظر داشت که پاسخ‌هایی که به مخالفین داده می‌شود باعث تشدید شک و شبهه‌ها نشود. وی ادامه داد: اکثر مردم جامعه ما به اصول پایبندند و چارچوب‌ها را رعایت می‌کنند، اما‌ ای کاش ترکیب اجبار از مفهوم حجاب جدا شود و ذهنیت‌ها به این موضوع تغییر کند. در واقع برنامه بدون توقف در حکم یک کرسی آزاداندیشی عمل کرده و به اندیشه‌های مختلف فکری اجازه این را می‌دهد که نظرات موافق و مخالف خود با یک مقوله را در رسانه ملی مطرح کنند و این برنامه می‌تواند بسیار مفید باشد.
 
دو درصد علم دنیا و 22 درصد علم کشورهای اسلامی توسط ایران تولید می‌شود
محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این‌که بیش از ۲ درصد علم دنیا توسط پژوهشگران و دانشگاه‌های ایرانی تولید می‌شود، گفت: ۲۲ درصد از سهم کل کشورهای اسلامی با بالاترین میزان تولید از آن جمهوری اسلامی ایران است. رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید علم در جمهوری اسلامی ایران در دنیا کسب رتبه شانزدهم بوده است.
 
جمهوری اسلامی
 
مکتب حسینی، محور وحدت اسلامی
جمهوری اسلامی در سرمقاله خود درباره مکتب حسینی محور وحدت آورده است: مکتب حسینی با جاذبه‌ای که برای تمام مسلمانان، اعم از شیعه و سنی دارد و حتی سایر مردم از ادیان دیگر را نیز مجذوب خود کرده است، می‌تواند محور بسیار مناسبی برای ایجاد وحدت و زدودن کینه‌ها و تفرقه‌ها باشد. ابتدا مسئولان ایرانی باید در داخل کشور برای تحقق این معروف بزرگ با توسل به راه‌های عملی اقدام کنند و از شعار و باقی ماندن در سخنرانی‌ها فاصله بگیرند و به تبدیل کردن شور حسینی به شعور بیشتر روی آورند. اگر مسئولان جمهوری اسلامی بتوانند این معروف بزرگ را در داخل کشور محقق نمایند، به راحتی می‌توانند راه‌های عملی تحقق همین معروف در سطح امت اسلامی را نیز پیدا کنند و آن را عملی سازند. از مکتب حسینی، بهره‌های بزرگی می‌توان نصیب امت اسلامی کرد که هنوز فقط به بخش کوچکی از آن رسیده ایم. این مکتب، برکات بزرگی دارد که اگر زمامداران کشورهای اسلامی و نخبگان جهان اسلام همت کنند می‌توانند با محور قرار دادن آن، امت اسلامی را از این برکات بهره‌مند سازند.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.