به کارگیری حیوانات در مراسم عزاداری و عکس‌العمل حامیان حیوانات

ابراهیم احمدیان

هر ساله با شروع ماه محرم، حامیان حیوانات به بهره‌کشی از حیوانات در مراسم توسط برخی عزاداران اعتراض می‌کنند.

بهره‌کشی از حیوانات در مراسم‌های مذهبی در سال‌های گذشته گاه جنجال‌هایی نیز آفریده است.(نگاه کنید به یادداشت: جشن و عزای مذهبی ما رو به کدام سو می‌رود؟[1])

در سال‌های اخیر با رواج یافتن استفاده از گوشی‌های هوشمند، گزارش‌های تصویری از به رنج افتادن حیوانات در مراسم دینی رو به فزونی یافته‌اند و در میانه ماه‌هایی مانند محرم، انتشار ویدیویوهایی از به کارگیری رنج‌آور حیوانات عواطف عمومی را جریحه‌دار می‌سازند.

امسال برخی کاربران نوشته‌اند که به کارگیری رنج‌آور حیوانات در مراسم دینی، مبنای شرعی و اخلاقی ندارد و به فتوای فقهای اسلام، ایراد درد و رنج غیرضروری به حیوانات حرام مسلم است و از سوی دیگر، به کارگیری حیوانات در مراسم مذهبی ضروری نیست و مایه رنج این حیوانات می‌گردد.

سال گذشته نیز تصاویری از یک اسب دردسر ساز شد؛ اسبی که گویا در مراسم محرم از شدت ضعف به طرز رقت‌انگیزی بر زمین افتاده بود و عزادارن سعی می‌کردند او را از زمین بلند کنند.

چند سال پیش نیز در یکی از استان‌ها شماری کبوتر برای در مراسم عزاداری در آتش سوختند هرچند سپس اعلام شد که سوخته شدن این کبوترها جزو برنامه نبوده و از روی سهو چنین پیش آمده است.[2] برای نمونه برای به کارگیری رنج‌آور اسب در مراسم، به این ویدیو نگاه کنید.[3]
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.