ادیان خاورمیانه چگونه با ویروس کرونا کنار آمده‌اند؟

بن سیمون

در خاورمیانه که عمدتاً سه دین بزرگ ابراهیمی حاکم هستند، رهبران مذهبی محدودیت‌هایی را برای متدینان منظور کرده‌اند که تا چند هفتۀ پیش غیرقابل‌تصور بود. برای مثال روحانیان برجستۀ حوزۀ خاورمیانه و آفریقای شمالی بر تعطیلی مساجد مهر تأیید زده‌اند تا مانع از شکل‌گیری تجمعات بزرگ شوند. یا این که حاخام ایتسخاک یوسف راب اعظم سفاردی اسرائیل حکمی صادر کرده مبنی بر این که یهودیان گوشی‌های همراه خود را در روز شبت روشن نگاه دارند تا بتوانند اطلاعات ضروری را دربارۀ بیماری کووید 19 دریافت کنند.

برپایی نماز و نیایش در خانه‌ها

اکثر روحانیان برجستۀ مسلمان حامی دستورالعمل‌های پزشکی و علمی مبنی بر جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا هستند؛ به‌ویژه این که اکثر آنان مردم را دعوت می‌کنند تا نماز خود را در خانه‌هایشان برپا بدارند و از تجمع در مساجد خودداری کنند.

مقامات مسئول در کشورهای سنی‌نشین حوزۀ خلیج از جمله عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، کویت، قطر، عمان و بحرین برگزاری نماز جماعت را تعطیل اعلام کرده‌اند. در الجزیره نیز هنگام اذان مؤذن‌ها مردم را دعوت به اقامۀ نماز در منازلشان می‌کنند. در ایران چهار مکان زیارتی شیعیان بسته شده است. در مصر مقامات مذهبی دستور داده‌اند که مساجد و کلیساها فعلاً به مدت دو هفته بسته شوند و هیچ نماز جماعتی برگزار نشود.

اسرائیل اجتماع بیش از ده نفر را ممنوع اعلام کرده، لذا یهودیان دیگر نمی‌توانند «نماز مینیان» را که به صفی متشکل از دست‌کم ده نمازگزار نیاز دارد برپا دارند. مقامات مسئول مذهبی حکم کرده‌اند که پیروی از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت یک فریضۀ دینی است و اقامۀ نماز در منازل مجاز است.

در کشور لبنان هجده فرقۀ مختلف مسیحی به رسمیت شناخته شده و مسیحیان بسیاری در آن زندگی می‌کنند؛ در این کشور بعضی از کلیساها مراسم عشای ربانی را به صورت زنده از طریق رسانه‌های اجتماعی پخش می‌کنند.

مقاومت، افراطی‌گری و خرافات

اما با وجود مقررات جدید و اعمال محدودیت‌ها، عده‌ای از جماعت مذهبی‌های محافظه‌کار، افراطی و خرافه‌پرست اعتنایی به ممنوعیت‌ها نمی‌کنند و راه خود را می‌روند. این جماعت افراطی تنها متعلق به یک دین نیستند و در میان پیروان هر سه دین ابراهیمی دیده می‌شوند.

بعد از ابتلای نخستین مورد در لبنان، بسیاری از مسیحیان راهی مقبرۀ سنت چاربل شدند و از خاک این قدیس طلب شفا کردند.

برخلاف حکم حاخام‌های طراز اول مبنی بر تبعیت از رهنمودهای پزشکی، بعضی رهبران یهودی اسرائیل راهکارهای غیرعلمی و غیرپزشکی (مثل نوشیدن نوعی شراب به نام کرونا) برای درمان بیماری پیشنهاد می‌دهند.

ترجمه: زهرا رحیمی

منبع: جاکارتاپست

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.