تعطیلی این مکان مقدس با حقوق مذهبی افراد منافات دارد؛ حکومت دخالت نکند

کلیساهای ارتدوکس یونانی در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور استرالیا برگزاری جمع‌های مذهبی هزار نفره و استفاده از یک قاشق مشترک را مجاز می‌دانند؛ چراکه از نظر آنها جام مقدس نمی‌تواند حامل بیماری باشد.

سخنگوی کلیسای ارتدوکس یونانی در استرالیا می‌گوید: “هرکس که نشانه‌های بیماری را داشته باشد باید از کلیسا دوری کند ولی به طور کلی هنگامی که ما تصمیم می‌گیریم به کلیسا برویم معتقدیم که سرایت بیماری از طریق جام مقدس کاملاً غیرممکن است.”

چنین موضعی از جانب این کلیسا با اعتراض انجمن پزشکی استرالیا روبه‌رو شده است. آن‌ها این حکم را موجب به خطر انداختن زندگی مسیحیان ارتدوکس یونانی به‌ویژه پیران دانستند و از کلیسا خواستند روند خود را تغییر دهد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر نخست وزیر استرالیا اعلام کرده است که هرگونه جمع مذهبی بیش از پانصدنفر ممنوع است و کلیساهای کاتولیک و انگلیکن استرالیا برخی از رسوم مذهبی مانند استفاده از جام مشترک برای شراب را متوقف کرده‌اند.

حدود ۳۷۳هزارنفر در استرالیا عضو کلیسای ارتدوکس یونانی هستند و این کلیسا می‌تواند مراسم مذهبی با حضور صدها نفر برگزار کند که این تعداد تا عید پاک در اواسط آوریل افزایش می‌بابد.

در هفته عید پاک هزاران نفر در مراسم مذهبی کلیسا شرکت می‌کنند و از یک قاشق مشترک استفاده می‌کنند. اگرچه جامعه ” ارتدوکس یونانی سکولار” خود را موظف به رعایت مسائل بهداشتی دانسته و مراسم سالانه خود را لغو کرده است، کلیسای جامع ارتدوکس یونانی روند برنامه‌های خود را مانند گذشته دنبال می‌کند و چنین امری را وابسته به حقوق مذهبی افراد می‌داند که حکومت نباید در آن دخالت کند.

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع: ای.بی.سی.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.