کوئید۱۹؛ شیطانی که جوامع مذهبی را تهدید می‌کند

 انجیل، کتاب مقدس مسیحیت به عنوان یک دین سازمان یافته، در یکی از مهم‌ترین بخش‌های خود نقل قولی از مسیح ارائه می‌دهد: “هرگاه دو یا سه نفر تحت عنوان من کنار هم جمع شوند، من در میان آنها خواهم بود.” اما در بحران‌های بهداشتی به ویژه آنچه امروز به نام کویید ۱۹ سلامت جوامع را با خطر مواجه کرده است اگر دو یا سه مسیحی کنار هم جمع شوند و به مصافحه و عبادت و اجرای مراسم عشای ربانی بپردازند، به نظر می‌آید آنچه در میان آنها می‌تواند قرار بگیرد ویروس کروناست.

جوامع مسیحی که پر جمعیت‌ترین پیروان ادیان جهان را تشکیل می‌دهند، این روزها با مسئله پرهیز از اجرای دسته‌جمعی مناسک روبه‌رو شده‌اند تا در عین حفظ سنت‌های دینی موجبات به خطر انداختن جان مسیحیان را فراهم نکنند.

یهودیت هم از این مسئله استثنا نیست؛ چراکه جشن تعطیلات یهودی پوریم در امریکا در روزهای اخیر یا به طور کامل لغو یا با محدودیت از جانب اکثر کنیسه‌ها برگزار شده است.

درباره اسلام بحران کرونا به نظر جدی‌تر می‌رسد. به ویژه در ایران که یکی از کشورهای اصلی درگیر کرونا است؛ نماز جمعه در بیش از بیست شهر لغو و در عربستان نیز صدور ویزا برای حج عمره متوقف شده است.

اصلی‌ترین نگرانی در بین مسیحیان آمریکایی برگزاری هفتگی مراسم عشای ربانی است که در آن افراد از یک فنجان مشترک می‌نوشند یا نان را در یک فنجان شراب یا آبمیوه مشترک خیس می‌کنند (که عموماً به این معنا است که انگشتان متعددی مایع درون فنجان را لمس می‌کنند).

بر همین اساس بسیاری از کلیساهای آمریکا در حال تغییر این سنت حداقل در شرایط موجود هستند و در ایالت‌ها شهرهای مختلفی چون لس انجلس، شیکاگو، هیوستون، سانفرانسیسکو مراسم عشای ربانی را در روزهای گذشته لغو کرده‌اند.

در مقابل کلیسای یونانی ارتدوکس اعلام کرده است که باور دارد مراسم عشای ربانی موجب انتقال ویروس کرونا نمی‌شود و این موضوع بحث‌های فراوانی برانگیخته است.

شیوع کرونا در مراسم و جمع‌های مسیحی به عشای ربانی محدود نمی‌شود، چراکه در سنت‌های مراسم مذهبی مسیحیت و در جمع‌های شکل گرفته، پیش یا پس از مراسم مذهبی، دست دادن، بغل کردن و غذا خوردن در کنار یکدیگر در بین مسیحیان بسیار رایج است.

بنابراین برخی از کلیساها و نهادهای مذهبی محدودیت سخت‌گیرانه‌تری اعمال کرده و مانند کلیسای کاتولیک سیاتل، برگزاری مراسم مذهبی هفتگی، مسجد سیاتل نماز جمعه و ایالت کنتاکی کل خدمات کلیساها را متوقف کرده‌اند.

در چنین شرایطی، در بسیاری از کلیساها و مجامع مذهبی سراسر امریکا راه‌های دیگری برای حفظ وحدت و جمع مذهبی مانند استفاده از فیس تایم، کنفرانس تصویری زوم و تماس تصویری در فیسبوک بین دین‌داران رواج یافته است.

به هر روی باید دانست که سلامت و امنیت بهداشتی بسیار مهم است و باورمندان به هریک از ادیان و مذاهب مختلف معتقدند که خداوند کسانی را یاری می‌کند که به احتیاط‌های دوراندیشانه و خردمندانه اهمیت بدهند.

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع: نیویورک مگزین

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.