تغییر در سنت‌ها و مناسک برای جلوگیری از شیوع کرونا

با منتشر شدن ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان، رهبرانِ ادیان مختلف اعمال و مناسک دینی خود را تغییر داده و با شرایط موجود همگام ساخته‌اند. در این مطلب نگاهی داریم به نحوۀ همگام‌سازی ادیان مختلف با خطری که از جانب ویروس کرونا جوامع را تهدید می‌کند.

مسیحیت

دیگر قرار نیست شرکت‌کنندگان در مراسم عشای ربانی نان مقدّس را در شراب بزنند و بخورند. بعضی از کلیساها قواعد ویژه‌ای برای روحانیان مقرر ساخته‌اند. بعضی کلیساها نیز مراسم عشای ربانی را به صورت آنلاین و تلویزیونی برگزار می‌کنند.

«کلیسای مهد» زادگاه حضرت عیسی در بیت‌لحم بسته شده است.

پاپ فرانسیس هم به جای این که سلام هفتگی خود در روز یک‌شنبه را از پنجرۀ رو به میدان سنت‌پیتر رم بدهد، از طریق لینک ویدئویی دعای آنجلس را خواند.

وی از این تریبون در حقّ مبتلایان و کسانی که به بیماران کمک می‌کنند دعا کرد. کلیسای پرسبیتری نیز از پیروان خود خواست تا در صورت بیماری و خانه‌نشینی، از طریق رسانه‌های اجتماعی و برگزاری محافل دعا و گروه‌های کوچک به فعالیت‌های عبادی خود ادامه دهند.

دین یهود

روز نهم و دهم ماه مارس جشن پوریم بود که معمولاً هر ساله با برپایی جشن و رژه و شادی بزرگداشت می‌شد. اما به خاطر شیوع ویروس کرونا امسال این جشن تا حد زیادی محدود شد و در بسیاری مناطق مراسم خواندن طومار استر (که جزو اعمال عبادی یهودیان در این روز است) به صورت آنلاین برای مردم اجرا شد.

وزارت بهداشت اسرائیل گردهمایی‌های بالای پنج هزار نفر را ممنوع کرده است. بعضی کنیسه‌ها به‌کلّی بسته شده و بعضی دیگر برنامه‌های جمعی خود (مثل مراسم سبت در شب‌های جمعه و صبح‌های شنبه) را متوقّف ساخته‌اند.

اسلام

عربستان سعودی ورود عمره‌گزاران خارجی و برگزاری حج عمره را موقتاً متوقف ساخته است. کشور تاجیکستان که هنوز مورد مبتلایی در آن گزارش نشده، نمازجمعه را به حالت تعلیق در آورده و امارات نیز فتوایی صادر کرده مبنی بر این که افراد بیمار اجازۀ شرکت در نماز جماعت را ندارند.

هندوئیسم

نارندا مودی نخست‌وزیر هند گفته است که به خاطر اجتناب از حضور در گردهمایی‌های بزرگ، در مراسم هولی (جشن بهارۀ رنگ‌ها) شرکت نخواهد کرد. در اروپا نیز تمام رویدادها و گردهمایی‌های دینیِ هندوهای سوامی‌ناراین لغو شده است.

آیین سیک

نهاد دینی «گردواره اید» واقع در انگلیس به گردواره‌ها توصیه کرده که برنامۀ نظافت و بهداشت را در اماکن عمومی خود جدی‌تر بگیرند، ضدعفونی‌کنندۀ دست و دستمال کاغذی در دسترس قرار دهند و در تهیۀ غذا برای مراجعین نیز به ملاحظات بهداشتی عنایت داشته باشند.

آیین بودا

معبد بودایی «فوک وای چینگ» در هنگ‌کنگ بسته شده است. در کرۀ جنوبی نیز برنامۀ عبادیِ «تمپل‌استی» تا بیستم مارس به حالت تعلیق درآمده است.

 

ترجمه: زهرا رحیمی

منبع: سی ان ان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.