پاییز ۱۳۹۸ به روایت دین‌آنلاین

سال 1398 که گذشت با وقایع گوناگونی در حوزه‌های مختلف همراه بود؛ بسیاری از این وقایع در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت وایرال و ویروسی بازنشر شدند و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشتند.
دین‌آنلاین در گزارش پیش رو نگاهی دارد به وقایع سال 1398 که در پاییز اتفاق افتاد:

اعتراضات بنزینی

اعتراض‌ها علیه دولت، اگر چه در عراق و لبنان وجود داشت، اما در ایران هم اعتراضهایی بوقوع پیوست. با تغییر قیمت بنزین، اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف کشور انجام شد و ایام تلخی را در تاریخ کشور رقم زد.

درگذشت مورخی شیعه

در همین ایام علامه سید جعفر مرتضی عاملی دیده از جهان فرو بست. وی تاریخ پژوه و سیره پژوه نامدار شیعه بود که در بیروت درگذشت. او از شاگردان حضرات میرزا هاشم آملی، شیخ مرتضی حائری، آیت‌الله شبیری زنجانی بود. آثار مهمی از جمله الصحیح من سیره النبی الاعظم را تألیف کرده بود. وی همچنین کتابی را در پاسخ به سخنان سید محمد حسین فضل الله و در دفاع از شهادت حضرت زهرا (س) به رشته تحریر در آورده بود.

مرگ رهبر داعش

رهبر داعش نیز بالاخره از پای در آمد. رسانه‌های جهان از کشته شدن ابوبکر بغدادی خبر دادند. در حمله نیروهای امریکا به شمال سوریه طی عملیاتی این سرکرده داعش کشته شد. جنایات داعش بعضاً با نام اسلام و مسلمانی گره خورده بود. این درحالی بود که غالب جهان اسلام با اقدامات وی مخالف بوده و از او برائت می‌جستند.

دختر آیت الله طالقانی درگذشت

بانو اعظم طالقانی نیز در پاییز 98 دیده از جهان فرو بست. او دختر آیت‌الله طالقانی و نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود. او در زمان پهلوی بارها به زندان رفت و به حبس ابد نیز محکوم شده بود. خانم طالقانی همچنین سه بار در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و اعلام کرد که انگیزه‌اش از این کار این است که تکلیف “رجل سیاسی” را روشن کند و نشان دهد که زنان نیز قانوناً می‌توانند رئیس جمهور شوند. صلاحیت وی برای ریاست جمهوری هیچگاه تأیید نشد.

اعلام موضع صریح مرجعیت درباره اوضاع عراق

با اتمام اربعین حسینی اما عراق باز هم دستخوش اعتراضاتی شده بود. نماینده سازمان ملل در امور عراق به دیدار آیت‌الله سیستانی رفت. وی پس از این دیدار گفت که آیت‌الله خواستار اصلاحات فوری و خودداری از هرگونه خشونت در عراق شده است و تا اصلاحات صورت نگیرد، معترضان به خانه بر نمی‌گردند. اعلام مواضع صریح آیت‌الله سیستانی سبب شد تا عادل عبدالمهدی اعلام کند که استعفای خود را تسلیم پارلمان عراق کرده است.

درگذشت یک قرآن پژوه

آیت‌الله میر محمدی هم در همین فصل از سال درگذشت. سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی از علمای برجسته قم بود. وی سابقه ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران را هم داشت. او از شاگردان آیت‌الله محقق داماد و علامه طباطبایی بود و کتابهایی در حوزه قرآن پژوهی نیز نگاشته بود. در این فصل از سال، سید قاسم موسوی قهار نیز دیده از جهان فرو بست. وی مناجات خوان و شاعر مذهبی بود که نوای مناجات‌های او از رادیو و تلوزیون پخش می‌شد.

توهین به مقدسات در طرابلس

در لبنان اگر چه دولت استعفا داده بود و اعتراضها قدری فروکش کره بود اما چند هفته پس از این، باز هم این کشور شاهد ناآرامی‌هایی بود. ویدیویی منتشر شد که در آن یک جوان طرابلسی به خاندان پیامبر و حضرت فاطمه زهرا (س) توهین و جسارت می‌کرد. انتشار این ویدیو خشم شیعیان لبنان را برانگیخت. این واقعه واکنشهایی را بوجود آورد و لبنان را باز هم دچار تنش کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.