تابستان ۱۳۹۸ به روایت دین‌آنلاین

سال 1398 که گذشت با وقایع گوناگونی در حوزه‌های مختلف همراه بود؛ بسیاری از این وقایع در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت وایرال و ویروسی بازنشر شدند و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشتند.
دین‌آنلاین در گزارش پیش رو نگاهی دارد به وقایع سال 1398 که در تابستان اتفاق افتاد:

درگذشت رئیس مجمع تشخیص

شانزدهم تیر ماه بود که آیت‌الله العظمی سید محمد شاهرودی از مراجع تقلید قم دیده از جهان فرو بست. وی فرزند آیت‌الله سید محمود شاهرودی -از مراجع تقلید نجف در دهه پنجاه شمسی و پایه گذار پیاده روی اربعین- بود. پیکر وی در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

کناره‌گیری امامان جمعه

یکی از خبرهای امسال، کناره گیری برخی ائمه جمعه بود. تعدادی از امامان جمعه از سمت خود کناره گیری کردند. از جمله آنها ائمه جمعه ارومیه، تبریز، شیراز، اهواز، همدان، رشت، زاهدان و آیت‌الله جنتی بود. حجه الاسلام نعیم آبادی امام جمعه بندرعباس نیز از این جمله بود. وی در آخرین خطبه نماز جمعه‌ای که اقامه کرد گفت که نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها تغییر می‌کنند و نظر رهبری بر جوان‌تر بودن نمایندگانشان در استانهاست.

درگذشت مؤسس تولیت مدرسه حقانی

آیت‌الله شیخ حسین حقانی تولیت مدرسه علمیه حقانی نیز در همین ایام درگذشت. وی از شاگردان حضرات بروجردی، امام خمینی، شریعتمداری، محقق داماد و میرزا هاشم آملی بود. او همچنین در دهه‌های چهل و پنجاه از نویسندگان فعال حوزوی محسوب می‌شد. از دیگر روحانیون درگذشته، آیت‌الله سید محمد رضا موسوی خِرسان بود. وی از فقها و محققان برجسته حوزه علمیه نجف محسوب می‌شد که آثار متعددی را در فقه، تاریخ اسلام و ادبیات عرب به رشته تحریر در آورده بود. وی آخرین بازمانده گروه هشت نفره ای بود که آیت‌الله خویی در جریان شورش شیعیان عراق علیه رژیم صدام در انتفاضه شعبانیه سال 1991 برای اداره امور شهر نجف تعیین کردند.

درگذشت برایان مگی

از درگذشتگان در این ایام، فیلسوف بریتانیایی برایان مگی بود. وی که نویسنده‌ای نام آشنا برای ایرانیان است، به واسطه کتابهایش از جمله “مردان اندیشه” و “داستان فلسفه” برای فلسفه دوستان ایرانی شهره است. او استاد فلسفه در دانشگاه آکسفورد بود و ده سال در پارلمان بریتانیا نیز مشغول به فعالیت بود.

رقص و آواز در کربلا

در فصل تابستان اما خبری از شهر کربلا، برخی واکنشها را برانگیخت. رقص و آواز خوانی زنان بی حجاب در مراسم افتتاح بازیهای غرب آسیا در شهر مقدس کربلا سبب واکنشهایی شد. منتقدان، این اقدام را خلاف قانون محلی و قدسیت شهر کربلا و حرمت این شهر می‌دانستند. این اقدام اگر چه با اعتراض برخی مقامات رسمی عراق از جمله نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق و همچنین امام جمعه نجف روبرو شد، اما نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا، اشاره‌ای به آن نکرد و مراجع دیگر نجف نیز موضع گیری علنی نکردند.

ساخت کلیسا پس از یک قرن در ترکیه

وقتی که نگاهها معطوف به این ماجرا در عراق شده بود، خبر آمد که در ترکیه، مسیحیان اجازه پیدا کرده‌اند که پس از یک قرن و برای اولین بار در تاریخ جمهوری ترکیه، کلیسایی در استانبول بسازند. مسیحیان ترکیه که کمتر از یک درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، کلیساهایی قدیمی دارند اما اجازه ساخت کلیسای جدید را نداشتند. در همین حال، برخی نظرسنجیها از کشور ترکیه منتشر شد که نشان می‌داد میزان دینداری در ترکیه از 55 درصد در سال 2009 به 51 درصد رسیده است. این خبر نشان می‌داد که برخی سختگیریهای اسلام گرایان در ترکیه، نتایج معکوسی به همراه داشته است.

درگذشت فقیه نواندیش افغان

از افغانستان اما خبر رسید که آیت‌الله شیخ محمد آصف محسنی دیده از جهان فرو بسته است. وی رئیس علمای شیعه افغانستان و از مراجع تقلید شیعیان این کشور بود. وی از شاگردان آیت‌الله خویی محسوب می‌شد و نقش مهمی در تقویت جایگاه شیعیان در افغانستان در دهه‌های اخیر داشت. تلاش او برای پالایش روایات شیعه، از او شخصیتی جنجالی نیز ساخته بود. کتاب هشت جلدی معجم الاحادیث المعتبره اثر وی، به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی نیز برگزیده شده بود.

درگذشت یک شیعه‌شناس

در همین ایام، کریستین بونو اسلام شناس و شیعه شناس مشهور فرانسوی نیز در جریان یک سانحه در کشور ساحل عاج درگذشت. او که نام یحیی علوی را پس از شیعه شدنش برگزیده بود تحت تأثیر کتب رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی، به دین اسلام گرویده بود. وی 15 سال را در مشهد زندگی کرد و هفت سال نیز نزد سید جلال الدین آشتیانی تلمذ کرده بود. او به عنوان یکی از شارحان برجسته آثار فلاسفه شیعه با رویکرد هانری کربن شناخته می‌شد.

شعله اعتراضات در عراق افروخته شد

در عراق اما بار دیگر تنشهایی بوجود آمد. اعتراض‌ها به دولت فزونی گرفت. برخی خشونتها بروز کرد و خونها ریخته شد. شیخ عبدالمهدی کربلایی یکی از سخنگویان آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا اعلام کرد که دولت عراق مسئول خونهایی است که در اعتراضات بر زمین ریخته شده است. وی از معترضان خواسته بود تا به سمت خشونت نروند و دولت نیز به خواسته‌های معترضین توجه کند. با ادامه اعتراضات خونین، سخنگویان رسمی آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه، انتقادهای بی سابقه‌ای را علیه دولت انجام دادند. آن‌ها از دولت خواستند تا عوامل کشتار معترضین را اعلام کنند.

اعتراض در لبنان

در ایام اربعینی حسینی اما اعتراضها در عراق متوقف شد. در همین ایام، در لبنان اعتراضها علیه دولت برخاست. دولت لبنان استعفا کرد. اعتراض‌های لبنان اگرچه به مانند عراق به خشونت کشیده نشد، ولی تنش میان دو گروه شیعه از نقاط حساسیت برانگیز بود. اختلافات میان حزب الله و جنبش امل بوجود آمد و برخی نیز عکس‌های امام موسی صدر را پاره کردند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.