دین و هویت: نبرد با روح

سم فیلد

کیستی؟ هویتت چیست؟ آیا تو مساوی با نام، خانواده، اتومبیل، حساب بانکی یا زبانی که به آن تکلّم می‌کنی هستی؟ آیا جسمی هستی که مردم تو را با آن می‌شناسند؟ عموم ادیان انسان را یک قدرت والاتر می‌دانند؛ هویتی بسیار فراتر از پیکر خاکی و میرای بشر؛ چیزی که با مرگ از بین نمی‌رود.

فهرست عناوین

تمام ادیان ذات و جوهرۀ وجود انسان را چیزی ورای گوشت و استخوان او می‌دانند. برای مثال در آیین راست‌کیشی هندوئیسم اعتقاد بر این است که در درون همۀ موجودات «آتمن» (روح) وجود دارد. همین روح در مکتب جاینیسم «جیوا» نامیده می‌شود. در دین اسلام آمده است که خداوند روح را به آدم دمید (آیه 29، سوره حجر). در مسیحیت نیز انسان‌ها عموماً متشکل از جسم، روح و روان هستند.
اما در این دنیای خاکی که علم هرآنچه را که با حساب و کتاب مادی‌اش همخوانی نداشته باشد مردود قلمداد می‌کند، به نظر می‌رسد دین به سطل زباله افکنده شده و امری متعلّق به گذشته‌‌ها تلقی می‌شود. علم به بشر فرمان می‌دهد که خود را صرفاً وجودی مادی بداند. لذا علی‌رغم اختلافات متعددی که بین پیروان ادیان مختلف وجود دارد، یک سری شباهت‌ها نیز میان آنها هست که باور به وجود روح یکی از آنهاست.
اما هویت موضوعی پیچیده است. اگر خود ما نسبت به ماهیت وجودی‌مان مطمئن نباشیم، دیگرانی مثل علم مشتاقند پادرمیانی کنند و ما را برای خودمان تعریف کنند. جول اوستین کشیش کلیسای لیک‌وود تگزاس سخنرانی‌ای با عنوان «اسمت را عوض کن» دربارۀ اهمیت هویت دارد که در آن دربارۀ نام‌گذاری بنیامین صحبت می‌کند. مادر بنیامین به خاطر درد شدید هنگام وضع حمل نام فرزندش را «بن‌اونی» به معنای پسر غم می‌گذارد. اما پدر او حضرت یعقوب نام این پسر را به «بنیامین» به معنای پسر قدرت تغییر می‌دهد و بنیامین رهبر بزرگی می‌شود. اوستین از مردم دعوت می‌کند تا به خودشان نگاه مثبت داشته باشند. می‌گوید اجازه ندهید حرف‌های منفی‌ای که مردم دربارۀ شما (کم و کاستی‌ها و اشتباهات زندگی‌تان) می‌گویند بر سرنوشت شما تأثیر بگذارد. این حرف‌های منفی می‌تواند به درون شما رسوخ کند و شما را محدود کند و شکست دهد.
در کتاب بهگودگیتا وقتی افکار منفی بر آرجونا غلبه کرد و او را غمگین و افسرده ساخت، کریشنا به او یادآوری می‌کند که ما همه روح‌هایی زوال‌ناپذیر هستیم و همکاری با خود متعالی‌مان، شادی را برایمان به ارمغان خواهد آورد.
در حقیقت آگاهی نسبت به ماهیت روحانی‌مان و برقراری پیوند با این ماهیت ما را به خویشتن حقیقی‌مان رهنمون می‌شود.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.