هند در سال ۲۰۶۰ بیشترین جمعیت مسلمانان جهان را خواهد داشت

ناتان گلوور

گزارش مرکز پژوهشی پیو از وضعیت پراکندگی جمعیت مسلمانان و مسیحیان جهان در سال‌های آتی حکایت می‌کند. بنا به این گزارش، جمعیت مسلمانان در بعضی از نقاط جهان کماکان متمرکز خواهد ماند، اما در مقابل مسیحیان در جهان پراکنده‌تر هستند و تراکم نسبتاً یکدستی در سراسر جهان دارند و خواهند داشت.

جمعیت مسلمانان بیش از همه در مراکز مهم دین اسلام متمرکز است. تقریباً 65% از مسلمانان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جزو ده کشور عمدتاً مسلمان‌نشین دنیا هستند. اما در مقابل تنها 48% از جمعیت جهانی مسیحیان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جزو ده کشور اول مسیحی‌نشین محسوب می‌شوند. حدود 52% از مسیحیان جهان در کشورهایی به سر می‌برند که دین رایج در آنها مسیحیت نیست. حال آن که چنین آماری تنها در مورد 35% از مسلمانان جهان صدق می‌کند.

در سال 2015 اندونزی (12.6%)، هندوستان (11.1%) و پاکستان (10.5%) موطن بیشترین جمعیت مسلمانان جهان بودند. با توجّه به سرعت فعلی رشد جمعیت، تا سال 2060 هند با داشتن 11.1% جمعیت مسلمانان جهان، حائز بیشترین جمعیت مسلمانان جهان خواهد بود، کشور اندونزی (8.5%) و بنگلادش (6.1%) نیز در مرتبه‌های دوم و سوم قرار خواهند داشت.

اگر بخواهیم به صورت قطعی بگوییم، 1.2 میلیارد مسیحی و 609 میلیون مسلمان در جاهایی زندگی می‌کنند که دین‌شان جزو ده کشور اول صدر فهرست نیست.

هندوستان کشور منحصربه‌فردی است؛ زیرا با این که در حال حاضر دومین کشور دارای بیشترین جمعیت مسلمانان محسوب می‌شود، تعداد پیروان دین اسلام در آن (15% از جمعیت هند) در مقابل شمار هندوان این کشور رقم ناچیزی است. وضعیت نیجریه نیز جالب است؛ این کشور ششمین کشور دارای بیشترین جمعیت مسیحیان در جهان (87 میلیون) به شمار می‌رود و در آن واحد پنجمین کشور دارای بیشترین جمعیت مسلمانان جهان (90 میلیون) نیز هست.

مترجم: زهرا رحیمی

منبع: ورلد رلیجین نیوز

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.