نسل جدید جای دین را با ستاره‌شناسی و یوگا عوض کرده‌ است

جسیکا روی

در کشورهای غربی نسل جوان عمدتاً به ادیان سنّتی پشت کرده و جای دین را با اعتقاد به معنویتِ جدای از دین و فعالیت‌هایی مثل تاروت، ستاره‌بینی، مدیتیشن، انرژی‌درمانی و کریستال‌درمانی پر کرده‌اند. البته اکثر آنها همین موارد را نیز چندان جدّی نمی‌گیرند و بیشتر جهت تفریح و خوش گذراندن به این فعالیت‌ها روی می‌آورند.

عوامل مختلفی وجود دارد که موجب تغییر گرایش معنوی جوانان شده است. طی مصاحبه‌هایی که با چند ده تن از جوانان بین هجده تا چهل سال داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تربیت خانوادگی آنها بر مبنای یک مجموعۀ اعتقادی مشخص صورت گرفته (مثلاً براساس مذهب کاتولیک، یهودی یا بودایی)، اما وقتی به مقطع بزرگسالی پا گذاشتند حس کردند که ایمان به ادیان سنّتی نمی‌تواند به طور کامل معرّف آنها و اعتقاداتشان باشد.

طبق نظرسنجی مؤسسۀ پژوهشی پیو در سال 2017، نسل جوان به طور فزاینده‌ای از دین رویگردان شده‌اند و دیگر پیرو هیچ‌یک از ادیان نیستند؛ یا آتئیست‌ هستند، یا آگنوستیک‌اند یا این که می‌گویند «اهل معنویت هستم، اما مذهبی نیستم.»

اما به گفتۀ دایان وینستون، رئیس بخش دین و رسانه در مدرسۀ ارتباطات آننبرگ، «انسان به طور فطری مذهبی یا معنوی است.»

امروز جوانان در جستجوی همان چیزهایی هستند که ادیان سازمان‌یافته برای پدرومادرهایشان به ارمغان می‌آورد؛ یعنی اعتقادات مذهبی، حس تعلّق داشتن به یک جمع، دریافت هدایت، هدف و معنا. اما شاید بدان خاطر که نتوانستند از دین پدرومادرشان این چیزها را دریافت بدارند، درجای دیگر به دنبال آن می‌گردند.

یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های فعالیت‌های معنوی برای جوانان این است که به آنها اجازه می‌دهد خودشان انتخاب‌گر باشند. می‌توانند هر قدر که می‌خواهند خود را وارد حوزۀ تاروت، ستاره‌بینی، کریستال‌درمانی و امثال اینها کنند؛ چه کم، چه زیاد. و اگر نخواستند ادامه دهند، ادامه نمی‌دهند. از طرف دیگر، نسل جوان در مقایسه با دیگران خیلی راحت و آزاداندیشانه تفکّرات جدید را می‌پذیرند و دوست دارند بدون قضاوت کردن به کاوش بپردازند. دیدگاه آنها دربارۀ زندگی متفاوت است.

این یک روند جهانی و مسلماً آمریکایی به سمت دگراندیشی است؛ که افراد آش شله‌قلمکار من‌درآوردی‌ای از اعتقادات معنوی یا مذهبی برای خود درست می‌کنند.

در این میان رسانه‌های اجتماعی نقش پررنگی در جذب بسیاری از جوانان داشته‌اند. برای مثال چانی نیکولاس که یک ستاره‌بین است حدود پانصد میلیون فالوور در اینستاگرام دارد. فروشگاه‌هایی که کریستال، شمع، تزئین‌آلات و جواهرات کریستالی می‌فروشند نیز بسیار زیاد و پررونق شده‌اند؛ به‌ویژه در فضای مجازی.

منبع: لس آنجلس تایمز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.