واکنش مختلف رهبران مذهبی به ترور فرماندۀ سپاه قدس

رهبران دینی جهان بسته به گرایش سیاسی‌شان اعم از لیبرال یا محافظه‌کار، واکنش متفاوتی نسبت به ترور فرمانده قاسم سلیمانی توسط پهباد آمریکایی نشان دادند. حتی پروپاقرص‌ترین حامیان اوانجلی ترامپ نیز نسبت به عواقب و پیامدهای این حمله نگران به نظر می‌رسند. روحانیان برجستۀ تمام مذاهب از پیروان ادیان خواسته‌اند تا برای جلوگیری از بروز جنگ در خاورمیانه دست به دعا بردارند.

به گزارش دین‌آنلاین، فرانکلین گراهام، کشیش اوانجلی و از حامیان برجستۀ ترامپ در صفحۀ توئیتر خود این حمله را مورد تأیید قرار داد و نوشت: “باید دعا کنیم خداوند به ترامپ درایت ببخشد و او و خانواده‌اش و نیروهای ما را از شرّ اتفاقات بد در منطقه مصون بدارد.”

کشیش مارک برنز از دیگر حامیان کمپین انتخاباتی ترامپ نیز توئیت کرد: “خداوند عزیز ما را از جنگ جهانی سوم محافظت کن.” وی به ترامپ تبریک گفت و نوشت: “در دوران ریاست‌جمهوری شما آمریکا در مقابل کسانی که می‌خواهند به ما آسیب برسانند امن‌تر و مصون‌تر شده است.”

رهبران دینی ترقی‌خواه از جمله کشیش ویلیام باربر این حملۀ موشکی را تقبیح کردند و آن را تصمیمی عجولانه خواندند.

«کمیتۀ آمریکایی خدمات دوستان»، حامی «کوئیکرها» (خانواده‌ای از جنبش‌های مذهبی مسیحی) این اقدام را یک ترور نامید و آن را محکوم ساخت.

امام محمد الهی، یکی از رهبران بین‌الادیانی شیعی در دیترویت بر لزوم صیانت از صلح تأکید کرد و نوشت: “دعا کنیم جنگی بین ایران و آمریکا درنگیرد. دلیلی برای این کشمکش‌ها وجود نداشت!”

نهاد عواد، مدیر عامل «شورای روابط اسلام و آمریکا» در تویئتر نوشت: “شاید ترامپ بخواهد از این رویداد استفاده کند تا بر دادگاه استیضاح و کمپین انتخاب مجدّد خودش در سال 2020 سرپوش بگذارد.”

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت: “ترامپ به خاطر این اقدام سریع، مؤثر و قاطعانه‌اش شایستۀ تحسین است.”

اما گروه‌های ترقی‌خواه یهودی در آمریکا دربارۀ عواقب احتمالی این حادثه اظهار نگرانی کردند. سازمان «صدای صلح یهودی» توئیت کرد: “نه به جنگ با ایران”. حاخام جیل جیکوبز رئیس گروه عملگرای یهودی «تروآه» این حمله را رویدادی به‌شدّت وحشتناک خواند.

اختلاف‌نظر رهبران دینی بازتاب اختلاف‌نظر آمریکایی‌های دین‌مداری است که در رسانه‌های اجتماعی تبادل‌نظر می‌کنند. تا عصر روز جمعه هشتگ دعابرای‌صلح (#PrayforPeace) فضای توئیتر را پر کرد که این حاکی از مخالفت مردم با جنگ با ایران است.

«مسیحیان حروف سرخ» که ائتلافی از اوانجلی‌های ترقی‌خواه هستند بیانیه‌ای منتشر کردند و از تمام مسیحیان خواستند تا این اقدام تجاوزگرانۀ دولت ترامپ را محکوم سازند.

منبع: ریلیجن نیوز

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.