آیا دین در انگلیس امتیاز ویژه‌ای دارد؟

راحله گوپتا

بعضی از پیروان ادیان مثل مسیحیان اوانجلی و مسلمانان مخالف اتانازی، سقط‌جنین، ازدواج همجنس‌گرایان و دیگر موارد این چنینی هستند، اما مقتضیات قوانین حاکم در کشورهایی مثل انگلیس طور دیگری حکم می‌کند.

امروز تلاش گروه‌های حقوقی بر آن است که مانع از دخالت مذهبی‌ها مبنی بر اجرای شریعت و دیگر قوانین مذهبی شوند، چراکه قوانین دینی را دست‌وپاگیر و مایۀ پسرفت جامعه می‌دانند.

برای مثال، این روزها در انگلیس کشمکش میان پدر و مادر کودکی مبتلا به یک بیماری‌ لاعلاج (که فقط زندگی نباتی دارد) و بیمارستانی که می‌خواهد دست از تلاش برای زنده نگاه داشتن او بردارد یک اتفاق رایج است. دین کشتن یک انسان بی‌گناه را گناهی کبیره می‌داند و قوانین سکولاری این کار را به نفع آن فرد تلقّی می‌کنند.

موضوعی که موجب نگرانی جامعۀ سکولاری انگلیس شده آن است که معمولاً در چنین مواردی گروه‌های مذهبی به منظور پیش بردن برنامه‌ها و اهداف خود از افراد درگیر در ماجرا اعلام حمایت می‌کنند. سکولارها معتقدند این موضوع تفکّر خطرناکی را دربارۀ نقش دین در جامعه به وجود می‌آورد که می‌تواند به دیگر مسائل حوزۀ سیاست اجتماعی نیز سرایت کند.

در حوزۀ آموزش نیز دین با آموزش بعضی از مسائل جنسی مثل مسائل مربوط به دگرباشان به کودکان مخالف است. البته تزریق مسائل دینی به قانون تنها مختصّ حوزۀ پزشکی و آموزشی نیست. ردّپای دین در وصیت‌نامه‌های شریعت-محور نیز دیده می‌شود و براساس شریعت زنان نصف مردان ارث می‌برند.

کار از جایی مشکل می‌شود که انگلیس هم می‌خواهد از نژادپرستی به دور باشد و هم احترام به حقوق مذهبی محفوظ بماند. سکولارها معتقدند محافظه‌کاران مذهبی از قوانین حامی حقوق مذهبی و تعدد فرهنگی سوءاستفاده می‌کنند تا از آن طریق حقوق گروه‌هایی مثل زنان و دگرباشان جنسی را زیر پا بگذارند.

منبع: سی.ان.ان.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.