نخستین شماره فصلنامه نقد کتاب معرفت دین به پیشخان آمد

نخستین شماره فصلنامه نقد کتاب معرفت دین با مدیرمسئولی نیکنام حسینی‌پور و از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نخستین شماره فصلنامه نقد کتاب معرفت دین ویژه بهار ۹۸ با مدیرمسئولی نیکنام حسینی‌پور و از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نقد تحلیلی شبهات وارده در تاریخ قرآن نولدکه پیرامون تحریف به نقصان قرآن نوشته علی شریفی و فرزاد دهقانی، بازخوانی و نقد روش‌شناسی وهبه زحیلی در تفسیر التفسیر المنیر فی العقیده والشریعه والمجتمع از خدیجه احمدی و حیات برتر در ترازوی نقد به قلم محمدعلی مهدی‌راد و فاطمه حاجی‌اکبری از جمله مقالات ارائه شده در بخش «نقد آثار پیشین» این شماره هستند.

همچنین بخش «نقد آثار جدید» شامل مقالات وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران اجتماعی قرآن نوشته محمدتقی ده‌پور، بررسی تحلیلی مفاهیم اصلی قرآن (ارزیابی کتاب مضامین اصلی قرآن) از راضیه کرد، حدیث‌پژوهی علامه شبر «در مصابیح‌الانوار فی حل مشکلات الاخبار» به قلم وحید باغبانی، بررسی کتاب «نخستین اندیشه‌های حدیثی شیعه: رویکردها، گفتمان‌ها، انگاره‌ها و جریان‌ها» نوشته علی ثقیلیان و گذری بر الحاد در تمدن اسلامی (بررسی کتاب در باب تاریخ الحاد در اسلام» از آمنه ساعدی می‌شود.

در بخش «نقد شفاهی» نیز نقد و بررسی کتاب «اصول و قواعد کشف استدلالی غرض سوره‌های قرآن» ارائه شده و کتابشناسی این شماره نیز به کتابشناسی توصیفی  ـ تحلیلی سیره‌نگاری‌های ادیبان معاصر عرب از علی علی‌محمدی اختصاص داده شده است.

فصلنامه نقد کتاب معرفت دین با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند.

محمدعلی مهدوی‌راد در سرمقاله این شماره می‌نویسد: «اکنون یکی بنگریم و تامل کنیم و بدون هیچ‌گونه توجیه، تاویل و مجامله ما قرآن را در صفحه ذهن و صحنه زندگی و بیان و بنان، و پنهان عیان «هدایت» می‌دانیم. یعنی «زاویه نگاه» ما به قرآن برنامه سلوک فردی و اجتماعی است. قرآن کتاب تاریخ نیست و هست، کتاب علم نیست و هست، کتاب قانون به معنای اخص نیست و هست و … قرآن همه این‌ها هست، اما نه به روش‌هایی مصطلح و سمت‌وسوی آن‌ها، همه این‌ها در جهت هدایت انسان هست به قله‌های معرفت، ستیغ روشنایی و بلندای آگاهی سودمند و کارآمد امروز و فردا و …»

نخستین شماره فصلنامه نقد کتاب معرفت دین ویژه بهار ۹۸ به بهای 20 هزار تومان روانه کیوسک‌های مطبوعاتی‌ شده است.

 

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.